L’onada de protestes antiracistes despertada a partir de l’assassinat del ciutadà afroamericà George Floyd ha obert un debat sobre la representació de les persones no blanques en la cultura per la banalització del racisme que sovint hi ha present. El gegant Warner Bros ha retirat del catàleg de HBO Max (una plataforma audiovisual de moment només disponible als EUA) el multipremiat ‘Allò que el vent s’endugué’ després d’un article crític a Los Angeles Times escrit per John Ridley, guionista de ’12 anys d’esclavitud’. Ridley reconeixia la grandesa del film, però posava en relleu que ignora els horrors de l’esclavitud i només tracta la qüestió racial per a ‘perpetuar alguns dels estereotips més dolorosos sobre la gent de color’. Amb tot, el guionista deixava clar que no creu en la censura ni que hagi d’amagar-se el film, però demana que la seva presència a HBO Max estigui acompanyada d’altres films per a donar una ‘imatge completa de què van ser realment l’esclavitud i els Estats Confederats d’Amèrica‘.

Les protestes comencen a forçar reformes als Estats Units

HBO Max ha agafat el guant de Ridley i ha anunciat que retira temporalment el film per a reintroduir-lo més endavant amb el context adequat: ‘”Allò que el vent s’endugué” és un producte de la seva època i representa alguns dels prejudicis ètnics i racials que, desafortunadament, han estat habituals en la societat americana. Aquestes representacions eren errònies i continuen sent-ho avui dia, i creiem que mantenir aquest títol sense una explicació i una denúncia d’aquelles representacions seria irresponsable.’ L’empresa diu que aquestes representacions estan ‘en contra dels valors de WarnerMedia’ i diu que quan el film torni a HBO Max ‘ho farà amb una exposició del seu context històric i una denúncia d’aquestes representacions’. Tanmateix, deixa clar que tornarà ‘tal com va ser creada originalment, perquè fer-ho d’una altra manera seria el mateix que assegurar que aquests prejudicis no van existir mai’. ‘Si volem crear un futur més just, equitatiu i inclusiu, primer hauríem de reconèixer i comprendre la nostra història’, acaba.

Poc després d’aquest anunci, la BBC ha confirmat al diari Daily Mail que han retirat de la seva plataforma a la carta BBC iPlayer, el servei de televisió de pagament BritBox i de Netflix la sèrie d’humor dels 2000 ‘Little Britain‘. A més, Netflix també ha retirat del catàleg ‘Come fly with me’, dels mateixos autors i el mateix tipus d’humor que ‘Little Britain’. En aquests casos, la principal controvèrsia ve per la representació de personatges negres interpretats per blancs amb la cara pintada. En declaracions a Daily Mail, un portaveu de la BBC s’ha limitat a comentar que ‘els temps han canviat’ i que la revisió del catàleg audiovisual és una tasca que fan habitualment. Per la seva banda, BritBox ha dit que ‘els temps han canviat des que “Little Britain” es va emetre per primera vegada, així que no està disponible actualment a BritBox. “Come fly with me” fa sis mesos que no és al servei’. A Netflix, en canvi, no han fet cap declaració al respecte. Aquesta polèmica ha estat abordada per la BBC mateix:

Desapareixen les armes de foc als ‘Looney Toons’

Fa pocs dies, HBO Max estrenat una nova sèrie dels ‘Looney Toons’ amb un petit canvi, també provocat per l’evolució de la societat nord-americana. El personatge Elmer Fudd, el caçador que maldava per caçar l’icònic Bugs Bunny, ha perdut la seva escopeta. El productor executiu de la sèrie, Peter Browngard, va explicar en una entrevista al New York Times que les armes de foc desapareixen, però que no ho farà la violència i el conflicte habitual d’aquests dibuixos.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.