Alliberen una vintena d’ibis ermitans als Aiguamolls de l’Empordà amb l’objectiu de recuperar l’espècie a Catalunya

  • El projecte vol reintroduir a l'Empordà un ocell extingit al continent fa quatre-cents anys

VilaWeb
21.03.2026 - 12:44
Actualització: 21.03.2026 - 21:30

Avui s’ha fet als Aiguamolls de l’Empordà el primer alliberament d’ibis ermitans, un ocell caracteritzat pel cap pelat vermell, el bec llarg i encorbat i un plomatge fosc i brillant. Es tracta d’un dels tres grups d’exemplars que es preveu deixar en llibertat abans de l’estiu, en el marc d’un projecte de llarg recorregut per a reintroduir l’espècie a Catalunya, impulsat per la Fundació Alive i amb el suport del Departament de Transició Ecològica.

El secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, ha destacat el valor de la iniciativa i ha assegurat que “és una espècie que va desaparèixer d’Europa fa quatre-cents anys”. En aquest sentit, ha detallat que recuperar-la és “corregir un error de la humanitat”. Per això, ha qualificat la jornada “d’històrica i emocionant”.

El projecte es va començar a gestar l’any passat, amb la presentació en un congrés internacional i l’arribada dels primers ocells als Aiguamolls de l’Empordà el mes de maig. Des de llavors, s’hi han incorporat exemplars procedents de diversos punts d’Europa fins a arribar a la seixantena actual, que han viscut en un aviari situat a Pau, dins el parc natural.

El president de la Fundació Alive, Bernat Garrigós, ha subratllat que aquest alliberament només és el primer pas. L’objectiu final és assolir una població d’uns 300 individus en estat salvatge, capaços d’automantenir-se.

Malgrat això, “el més important no és solament deixar anar els ocells, sinó fer-ne un seguiment per saber què passa”, ha afirmat. Per això, els exemplars alliberats porten dispositius de seguiment per satèl·lit que permetran d’estudiar-ne els moviments i comportaments. Segons Garrigós, són aus joves que no han viscut mai en llibertat i que poden afrontar riscs com ara la depredació i l’electrocució, de manera que aquest control els permetrà de “actuar ràpidament” en cas d’incidències. Els tècnics també observaran si els ocells tornen a Àustria o s’estableixen definitivament a l’Empordà, i podran fer un seguiment dels encreuaments entre exemplars.

De zona de pas a hàbitat permanent

La iniciativa de recuperació de l’espècie va començar a Cadis i es va estendre a Àustria. Llavors, l’Empordà era una zona de pas en les rutes migratòries. Ara l’objectiu és que també sigui l’hàbitat dels ibis de manera permanent. “L’Empordà reuneix les condicions perquè hi puguin viure i criar, i serà el connector entre les poblacions austríaques i les del sud d’Espanya”, ha explicat Sargatal. L’entorn ofereix espais protegits com ara el Parc Natural dels Aiguamolls, el Cap de Creus i l’Albera, i àrees agrícoles en bon estat.

La consellera de Territori i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha fet valdre la importància ambiental del projecte. “La imatge que veiem avui feia més de quatre-cents anys que no es produïa”, ha destacat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor