L’AFFAC, indignada amb la carta de Simó a les famílies, l’acusa de manca d’autocrítica i estratègia

  • L'entitat diu que la consellera no té en compte que la doble xarxa educativa és un "factor segregador"

VilaWeb
VilaWeb – Agències
14.12.2023 - 18:14
Actualització: 15.12.2023 - 07:38

La carta que la consellera d’Educació, Anna Simó, ha adreçat a les famílies d’alumnes ha indignat la plataforma Associació Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC). En concret, l’entitat denuncia que “després d’anys de menystenir i ignorar” les famílies, la consellera s’atreveixi a demanar-los el que el Departament “no és capaç de fer”, com ara regular l’ús de les pantalles, fomentar la lectura i acompanyar durant l’estudi.

L’entitat afirma que fa molts anys que proposa mesures per a revertir els mals resultats constatats ara arran de l’informe PISA i lamenta que totes siguin sistemàticament tombades en el marc del Consell Escolar de Catalunya pels representants d’Educació. L’AFFAC afirma que els darrers anys han posat a l’abast d’Educació “múltiples recursos, informes i propostes per millorar el sistema educatiu”, però que cap d’aquestes iniciatives “no ha estat mai escoltada ni tinguda en compte”. Per aquest motiu, l’entitat critica que Simó demani ara “confiança cega” a les famílies “sense oferir mesures clares per revertir d’una vegada per totes les mancances del sistema educatiu”.

Sobre això, considera que les declaracions de la consellera a la compareixença de premsa que va oferir dimarts, l’endemà que es coneguessin els resultats de l’informe, van ser “ambigües” i “contradictòries”, i “evidencien” que Educació “continua sense tenir un pla que pugui desplegar amb mesures concretes”. A més, la federació ha criticat que la consellera parli de pobresa infantil i segregació escolar “sense tenir en compte un dels principals factors segregadors del sistema educatiu català: la doble xarxa educativa”. Sobre aquesta qüestió, puntualitza que després de quatre anys d’implementació del Pacte contra la Segregació Escolar, “les dades segueixen indicant que és la xarxa pública qui escolaritza un major percentatge d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, tot i que és la xarxa privada concertada qui cada any rep més diners per escolaritzar alumnat d’aquest perfil”.

Finalment, considera intolerable el primer argument que va donar el Departament per justificar els mals resultats de l’informe PISA, la suposada sobrerepresentació d’alumnes d’origen migrant a les proves -argument que va rectificar hores després-, “en un context on els discursos xenòfobs estan creixent dins i fora de l’esfera política”.

Simó diu a les famílies en una carta que es reforçaran aprenentatges

La consellera d’Educació, Anna Simó, ha enviat avui una carta a les famílies on ha assegurat que ja s’estan impulsant les reformes necessàries per revertir aquesta situació i ha afegit que es reforçaran, en especial, els aprenentatges en lectura, matemàtiques i llengües. La consellera ha demanat suport per als docents i també ha destacat el paper clau de les famílies en l’acompanyament en l’estona dedicada a l’estudi i la gestió responsable de les pantalles.

En la missiva, Simó ha assegurat que els resultats van més enllà de l’àmbit educatiu i tenen repercussions socials i de país. La consellera ha remarcat que el departament valora l’esforç dels docents per gestionar la complexitat dels centres. “Són professionals que necessiten la confiança i la implicació de les famílies, el vostre suport”, ha indicat. “Compto amb vosaltres per fer pinya en favor d’una educació de nivell per als nostres fills i filles”, conclou.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any