Revolta contra la censura del govern espanyol als llibres de text catalans

  • Govern i editorials consideren que la polèmica és intencionada · El sindicat USTEC troba 'nostàlgia del franquisme' en l'informe d'AMES

VilaWeb
Redacció
18.05.2017 - 20:17
Actualització: 18.05.2017 - 21:19

L’ofensiva censora que ha engegat el govern espanyol contra els llibres de text catalans ha desfermat un rebuig unànime d’institucions i de les principals entitats del sector. El govern i el Departament d’Ensenyament català s’han manifestat desconcertats arran de l’encàrrec del Ministeri d’Educació espanyol a l’alta inspecció espanyola perquè elabori un informe detallat dels llibres de text que es fan servir a les escoles catalanes per comprovar si compleixen el currículum

El secretari de Polítiques Educatives, Antoni Llobet, ha vinculat aquesta voluntat censora a la voluntat política de fer soroll i alarmisme. Ha lamentat la desconfiança en la professionalitat i el bon criteri dels docents catalans que denota aquesta mena d’encàrrec del ministeri espanyol, com també la manca de respecte pel rigor de la industria editorial.

Llobet ha celebrat també que, afortunadament, ja fa anys que va desaparèixer la necessitat d’un informe favorable previ per a autoritzar llibres de text. I ha afegit que l’administració educativa no s’encarrega des de fa temps d’escollir el material escolar, sinó que confia en la professionalitat dels docents per triar els que encaixin millor amb el projecte educatiu del centre.

El secretari de Polítiques Educatives considera que el govern espanyol ha reaccionat a partir de titulars i li ha retret aquest comportament: ‘Les administracions hi són per a asserenar els ànims i perquè els centres treballin amb la màxima tranquil·litat. Estem acostumats que de tant en tant, en aquesta qüestió, es fa soroll per combatre la situació de Catalunya.’ A més, ha lamentat haver-se assabentat de l’encàrrec del ministeri espanyol pels mitjans de comunicació i ha criticat que aquesta situació hagi esdevingut ‘un costum’.

La voluntat ‘maliciosa’ de descontextualitzar
Per a Llobet, darrere la polèmica hi ha la voluntat de descontextualitzar els continguts del currículum escolar, perquè els exemples que s’han posat de material amb què es pretendria adoctrinar corresponen a pàgines concretes, ha argumentat. A parer seu, és fonamental entendre tot el programa d’un curs i d’una etapa. ‘Si agafem unes pàgines o un llibre és que volem descontextualitzar maliciosament’, ha recriminat.

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya no té constància de cap contingut en llibres de text que pugui motivar una denúncia. Llobet ha reiterat la plena confiança en les editorials i en els docents, que no fan cap ús malintencionat de cap eina pedagògica. ‘Ens estranya que algú s’escandalitzi perquè fonamentalment es parli dels elements més propers a l’alumne; de segur que això passa a qualsevol lloc del món; és una qüestió normal des del punt de vista pedagògic’, ha defensat.

USTEC denuncia una ‘nostàlgia del franquisme’
USTEC-STES, sindicat majoritari dels professors de Catalunya, ha afirmat en un comunicat que l’informe sobre els llibres de text catalans té, en realitat, nostàlgia pels llibres de text del franquisme, que efectivament adoctrinaven en la religió del nacionalisme espanyol. USTEC també considera que la intenció del sindicat docent que ha impulsat l’informe, AMES, és reivindicar l’existència d’una història oficial espanyola que coarti la llibertat de pensament i imposar el relat oficial de la història nacional espanyola, que, com la majoria d’històries nacionals, solen ser ‘un compendi de mites justificadors de l’statu quo‘.

USTEC-STES ha afegit que el sindicat AMES es caracteritza per unes actituds d’un agressiu nacionalisme espanyol. A més, considera que l’estudi conté un seguit d’afirmacions discutibles i té com a finalitat atiar una polèmica inexistent en el sí de l’educació catalana. Es tracta, diu, d’inflamar els mitjans espanyols i els partits anticatalans per impulsar l’enèsima ofensiva contra el procés d’autodeterminació que es desenvolupa de manera pacífica i tranquil·la.

Les editorials ho consideren una polèmica ‘estèril, tendenciosa i inventada’
Antoni Garrido, president de la Comissió de Llibre de Text del Gremi d’Editors de Catalunya i director general de l’editorial Edebé, ha considerat la polèmica sobre l’adoctrinament als llibres catalans estèril, tendenciosa i inventada. En declaracions a l’ACN, Garrido ha manifestat que les editorials no intenten adoctrinar, sinó complir els requisits que els marquen els organismes oficials. Ha afegit que els editors es mouen a partir dels currículums que indiquen tant l’estat espanyol com els territoris que tenen competències en matèria educativa, i que els manuals de text que publiquen compleixen ambdós requisits.

Garrido ha explicat que la tasca que fan les editorials és rigorosa i científica en totes les matèries, però especialment en aquelles més sensibles, com ara Geografia, Història o Llengua. També ha recordat que cap editorial no pren posició política a l’hora de fer la feina, i que allò que preval és la claredat. Sobre l’informe del sindicat AMES, Garrido entén que hi ha interès en criminalitzar un sector que és apolític.

Finalment, ha explicat que, per bé que des del 2002 l’administració no fa cap revisió prèvia dels llibres de text que publiquen, si que hi ha revisions permanents del material perquè sigui rigorós.

Després de criticar l’informe, ha dit que tots els llibres de text del seu catàleg segueixen estrictament la legislació vigent i s’adapten al cent per cent al currículum escolar establert pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any