Els col·lectius Emma, Wilson i Praga fan un comunicat en 9 llengües en defensa del referèndum

• 'Tard o d'hora tots els països d'Europa i les seves institucions comunes hauran de prendre una posició sobre aquest afer'

05.06.2017 - 22:30
Actualització: 06.06.2017 - 11:04

El Col·lectiu Emma, el Col·lectiu Wilson i el Col·lectiu Praga s’han unit per emetre un comunicat en defensa del referèndum i fer-lo arribar a tots els racons del món. N’han fet versions en nou llengües diferents: anglès, àrab, esperanto, portuguès, francès, espanyol, català, italià i alemany. Hi exposen que el referèndum és una bona solució per a tothom: ‘Per als catalans ben segur, perquè, sigui quin sigui el resultat, obrirà un diàleg sobre una nova relació amb Espanya, basada en el reconeixement dels seus drets com a poble, inclús el dret a dir-hi l’útima paraula sobre la forma que ha de tenir aquesta relació.’

Els tres col·lectius també exposen la situació de conflicte democràtic entre l’estat espanyol i Catalunya i en resumeixen les raons. ‘El govern català –expliquen– s’ha compromès a celebrar un referèndum sobre la relació que la societat catalana hauria de tenir amb Espanya –o bé mantenir d’alguna manera l’actual situació de subordinació política o bé constituir una nova nació independent.’ I exposen els impediments que hi posa l’estat espanyol: ‘Les autoritats espanyoles, en canvi, aplicant una interpretació estreta –per no dir partidista– de la constitució, han declarat il·legal el referèndum i s’han proposat d’impedir-lo. També procuren obstaculitzar-ne els preparatius.’

El comunicat considera que el referèndum seria bo també per a Espanya: ‘Perquè obligaria el seu govern i les altres forces polítiques a repensar els fonaments del règim establert el 1978.’ I que també ho serà per a Europa: ‘Primer, per una raó pràctica, perquè contribuirà a resoldre un problema secular que, si es deixa enquistar, anirà empitjorant i afegirà un nou front d’inestabilitat a escala continental. I segon, i més important, per una qüestió de principi. En aquest temps d’incertesa política, quan en molts països el projecte europeu és qüestionat des de camps diversos, l’actitud dels catalans, decididament pro-europea, fermament ancorada en principis democràtics i seguint mètodes estrictament pacífics, hauria de presentar-se com un exemple per a tothom de l’única manera acceptable de resoldre les diferències entre les nacions i dintre dels estats.’

Els tres col·lectius conclouen: ‘Tard o d’hora tots els països d’Europa i les seves institucions comunes hauran de prendre una posició sobre aquest afer. És una qüestió de democràcia que les legítimes aspiracions dels catalans en tant que nació històrica i els seus drets col·lectius inherents siguin reconeguts, i és una qüestió de justícia que la seva lluita constant i pacífica es trobi recompensada.’