Comunicat del Col·lectiu Wilson: ‘No us preocupeu per l’economia’

• El grup de catedràtics de renom mundial ha publicat un comunicat amb motiu de les eleccions del 27 de setembre

07.09.2015 - 22:14
Actualització: 07.09.2015 - 23:14

Amb motiu de les eleccions del 27 de setembre, el Col·lectiu Wilson ha publicat un comunicat per a exposar els efectes positius i negatius de la independència de Catalunya sobre l’economia. Aquesta entitat és formada per catedràtics catalans de renom mundial, com ara Carles Boix o Jordi Galí. Un altre dels membres del col·lectiu, l’economista Xavier Sala i Martín, ha fet un piulet amb la conclusió del text: ‘No us preocupeu per l’economia!’

Han escrit el comunicat arran de les ‘campanyes de desinformació i intoxicació sobre les veritables conseqüències d’un hipotètic estat català’, que es basen en estudis o dades que ‘no resisteixen un escrutini sistemàtic’. Un altre motiu ha estat que el govern espanyol ‘ha emfatitzat una campanya basada en l’amenaça’, és a dir, ‘basada en l’anunci de represàlies contra Catalunya, les seves institucions i els seus votants en cas d’haver-hi una majoria favorable a la independència’.

El Col·lectiu Wilson exposa, en onze punts, els beneficis i els costs de la independència de Catalunya. ‘Una Catalunya independent –subratllen– seria viable políticament i econòmicament.’ I en posen dos exemples clars: ‘eliminaria un dèficit fiscal molt gran i persistent’ i ‘la independència constituiria una oportunitat d’acabar amb estructures institucionals i econòmiques ineficients’.

Segons el text, que també es fixa en el cost de la transició cap a l’estat propi, ‘si hi ha voluntat política, no hi ha cap raó objectiva que impedeixi la continuïtat de facto de les relacions econòmiques i financeres amb la resta d’Europa, en tots els àmbits’. S’hi analitzen els fluxos comercials amb Espanya, el manteniment de l’euro i la pertinença a la Unió Europea en aquesta etapa de transició.

L’escrit acaba així: ‘Qualsevol cost eventual de la transició a l’estat propi seria, per definició, temporal. Els beneficis esmentats més amunt serien, en canvi, permanents. Per tant, el balanç net de la independència de Catalunya en el terreny econòmic és funció, en últim terme, del pes que nosaltres, els que hem de decidir ara, donem al nostre futur i el dels nostres fills. Si aquest pes és significatiu, pensem que la independència de Catalunya serà bona per al nostre país, també en l’àmbit econòmic.’