Blanco insisteix en el corredor central

  • L'eurocomissari Kallas va plantar ahir el ministre a la conferència de premsa posterior a una reunió de deu minuts · El ministre explicarà el projecte tècnic del corredor dimarts a València

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
07.10.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El ministre espanyol de Foment, José Blanco, va insistir ahir a demanar a la Comissió Europea que prioritzés el corredor central com a eix ferroviari per a connectar la península ibèrica amb el nord d’Europa. En una reunió esperada amb l’eurocomissari de Transports, Siim Kallas, pocs dies abans de la decisió de la Comissió sobre el corredor mediterrani, Blanco va tornar a enterbolir la llista de prioritats que ha d’establir la Comissió. Va demanar a Kallas que inclogués el corredor central en aquesta llista i que mantingués el corredor mediterrani ‘en tota l’extensió, fins a Andalusia’. Pel ministre, tots dos corredors es poden sufragar i ‘Saragossa ha de convertir-se en un nus logístic important’. Però Kallas ja ha dit i repetit que l’economia europea no dóna per a perforar el Pirineu.

Acabada la reunió, que no va durar més de deu minuts, Kallas va plantar, insòlitament, Blanco davant la premsa. Van comparèixer junts, però l’eurocomissari es va limitar a dir que prenia nota de les peticions de Blanco: ‘Ha estat una bona discussió, tot i que avui no puc dir res concret, ho anunciaré el dia 19’, i va abandonar la sala inesperadament. Segons algunes fonts, Kallas no va voler participar en la conferència de premsa per no contradir Blanco. Aquest, en canvi, va dir: ‘Després de la feina feta darrerament i de la reunió d’avui amb el comissari, breu però resolutiva, permetin-me que digui que sóc optimista’, referint-se a la inclusió dels corredors tant central com mediterrani a la llista de prioritats.

Sigui com sigui, sembla segur que la Comissió Europea assumirà el corredor mediterrani com a eix prioritari, com ja va poder escatir VilaWeb. Però, si bé encara no hi ha cap decisió definitiva i la reunió d’avui ha enterbolit encara més la qüestió, aquest corredor no arribarà a Alacant. Tindrà dues branques: l’una que anirà a Algesires per Madrid, i l’altra, que arribarà fins a València, però no fins a Alacant. Aquesta informació, treta de la documentació del projecte que la Comissió va fer arribar ahir a alguns eurodiputats, va inquietar el País Valencià. Més encara quan ahir el ministre Blanco insistí a demanar el corredor central, en línia amb l’acord signat la setmana passada amb el govern francès.

El president Alberto Fabra,va voler ser prudent a l’espera d’informació oficial, però va insistir en la importància d’un corredor que vagi de Portbou a Algesires seguint la costa. Compromís també va reaccionar a la informació de VilaWeb i va exigir al govern espanyol que el corredor passés per Alacant. ‘El govern espanyol no pot desconnectar el sud d’Europa’, va dir el candidat de la coalició a les eleccions espanyoles, Joan Baldoví: ‘La dèria centralista del PSOE ha fet que el corredor tinga ben poc de mediterrani i que passe, siga com siga, per Madrid; si això es fa així, les comarques del sud del País Valencià restaran desconnectades d’Europa, i el colp serà molt dur per a les indústries que hi treballen.’

Tot plegat, pocs dies abans d’una altra reunió molt important entre els presidents Fabra i Bauzá i el president de la Comissió Europea, José Manoel Durão Barroso, també sobre el corredor mediterrani. En aquesta segona reunió hi ha previst que hi assisteixi el president de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel. En principi no hi assistirà el president català, Artur Mas, per motius d’agenda.

L’endemà, dimarts dia 11, el ministre Blanco té també una cita a València per a explicar l’estudi tècnic sobre el corredor mediterrani en un acte a la Cambra de Comerç de València, amb la presència del president Fabra i la batllessa Rita Barberà. Blanco hi presentarà el mateix estudi tècnic que es va presentar el mes de març a Barcelona, qualificat d’ambigu i poc concret. Aleshores Blanco va anunciar que Foment invertiria 25.400 milions en el Corredor Mediterrani ferroviari fins l’any 2020 i que hi inclouria la licitació del tram Tarragona-València d’Alta Velocitat.

Com va recordar ahir l’eurocomissari, la decisió final sobre el traçat del corredor, amb l’arribada a Alacant o no, l’anunciarà el comissari Kallas el dia 19 d’octubre.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any