Tensió pel traçat del corredor mediterrani

  • Fabra demana que el corredor arribi fins a Algesires passant per Alacant · El corredor inclourà Madrid i deixarà fora Alacant · Baldoví: 'El govern espanyol no pot desconnectar el sud valencià d'Europa'

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
06.10.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La Comissió Europea assumirà el corredor mediterrani com a eix prioritari, segons que ahir va poder escatir VilaWeb, però, si bé encara no hi ha cap decisió definitiva, aquest corredor no arribarà a Alacant. Tindrà dues branques: l’una que anirà a Algesires per Madrid, i l’altra, que arribarà fins a València, però no fins a Alacant. Aquesta informació, treta de la documentació del projecte que la Comissió va fer arribar ahir a alguns eurodiputats, ha generat reaccions al País Valencià. El president, Alberto Fabra, va voler ser prudent a l’espera d’informació oficial, però va insistir en la importància d’un corredor que vagi de Portbou a Algesires. Fabra confia que el corredor passi per Alacant i que continuï fins a Algesires. I, també, que no que s’aturi a València, com ha inquirit VilaWeb, o a Cartagena, com indiquen alguns eurodiputats, com Ramon Tremosa.

Tremosa, en efecte, va avançar ahir alguns detalls de la documentació que havia vist i deia que el corredor arribaria fins a Cartagena; no creia que els ports de València i d’Alacant en restessin fora: ‘La comissió hi vol arribar perquè, segons les opinions manifestades fins ara, s’han d’unir les principals regions portuàries en volum de contenidors. I és el cas de Barcelona i València’. Però VilaWeb va poder confirmar que no arribaria a Alacant, ciutat que resta fora de la connexió europea.

Compromís també va reaccionar a la informació de VilaWeb i va exigir al govern espanyol que el corredor passés per Alacant. ‘El govern espanyol no pot desconnectar el sud d’Europa’, va dir el candidat de la coalició a les properes eleccions espanyoles, Joan Baldoví. ‘La dèria centralista del PSOE ha fet que el corredor tinga ben poc de mediterrani i per això volen que passe per tots els mitjans possibles per Madrid; si això s’executa així, les comarques del sud del País Valencià quedaran desconnectades d’Europa i suposarà un colp molt dur per a les indústries de les comarques alacantines’, va afegir.

Tot plegat, el dia abans d’una decisiva reunió a Luxemburg entre el ministre de Foment espanyol, José Blanco, i el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, per a parlar precisament del projecte del corredor mediterrani. La reunió, avui, ha de servir per afixar les línies de treball i les peticions precises del govern espanyol sobre aquesta qüestió. A més, tot això succeeix pocs dies abans d’una altra reunió molt rellevant entre els presidents Fabra i Bauzà i el president de la Comissió Europea, Jose Manoel Durao Barroso, per tractar també sobre el corredor mediterrani. En aquesta segona reunió també és previst que hi assisteixi el president de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel. En principi no hi assistirà el president català, Artur Mas, per motius d’agenda.

L’endemà, dimarts dia 11, el ministre Blanco té també una cita a València per a explicar l’estudi tècnic sobre el corredor mediterrani en un acte a la Cambra de Comerç de València, amb la presència del president Fabra i la batllessa Rita Barberà. Blanco hi presentarà el mateix estudi tècnic que es va presentar el passat mes de març a Barcelona i que va ser acusat d’ambigu i poc concret. Aleshores Blanco va anunciar que Foment invertiria 25.400 milions en el Corredor Mediterrani ferroviari fins l’any 2020 i que hi inclouria la licitació del tram Tarragona-València d’Alta Velocitat.

La decisió final sobre el traçat del corredor, amb l’arribada o no a Alacant, l’anunciarà el comissari Kallas el pròxim 19 d’octubre.

El corredor central, descartat

El que sí és segur és que finalment quedarà fora de les prioritats de la Comissió el corredor central que travessa els Pirineus, malgrat l’acord signat la setmana pels governs espanyol i francès per impulsar-lo. El ministre de Foment, José Blanco, va voler tranquil·litzar els ànims arran de l’allau de crítiques per aquell pacte franco-espanyol. ‘No només volem introduir el mediterrani, sinó el cantàbric-mediterrani’, va dir Blanco, que es va mostrar convençut que la decisió de la Comissió (que la pren a instància i a recomanació dels estats) satisfaria tothom.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any