vaga iberia barcelona

El primer dels quatre dies de vaga dels treballadors de terra d’Ibèria ha transcorregut amb poca incidència a l’aeroport de Barcelona. Al matí, els taulells de reclamacions d’Ibèria i Vueling eren pràcticament buits malgrat les cancel·lacions. Fonts d’Aena han explicat que en cap moment no s’han superat els quinze minuts d’espera als filtres de seguretat. Els treballadors de terra d’Ibèria han començat avui la primera de les quatre jornades de vaga convocades a l’aeroport durant l’agost –el 24 i 25 i el 30 i 31.

Iberia Airport Services ha atès fins a dos quarts de set de la tarda d’aquest dissabte 343 vols, 173 sortides i 170 arribades, i transcorre sense incidències, segons ha informat en un comunicat. Segons l’empresa la jornada de vaga de personal de terra a l’aeroport s’està desenvolupant ‘amb normalitat’ i s’estan complint els serveis mínims. Iberia defensa que la vaga té un seguiment del 10%.

Els sindicats denuncien la temporalitat dels empleats i reclamen una solució d’acord amb el volum i les particularitats de l’aeroport, solució que no s’ha assolit en les dues reunions de mediació d’aquesta setmana amb la direcció de la companyia. L’aturada ha obligat Vueling a cancel·lar preventivament 112 vols, 46 avui i 66 demà; i Ibèria n’ha cancel·lat sis. El ministeri de Foment espanyol ha dictat uns serveis mínims del 32% i el 53% segons el tipus de vols.

Els empleats d’Ibèria Serveis Aeroportuaris de Barcelona, encarregada de la gestió dels equipatges de 27 companyies, protesta per la manca d’estabilitat de la plantilla, l’excés de càrregues de feina, les hores extraordinàries i per la reorganització de torns per a conciliar la vida familiar i laboral. Les quatre jornades convocades s’afegeixen a les del darrer cap de setmana de juliol.

En vista d’aquesta convocatòria, el departament de Treball va convocar les parts a una reunió dimarts i a una altra dijous, però totes dues es van acabar sense acord. Al final de la darrera, la UGT es va mostrar oberta a continuar negociant, però de moment no s’han convocat nous contactes.

La UGT sosté que la direcció d’Ibèria ha demostrat ‘absoluta manca d’interès’ a acostar posicions i arribar a acords i li reclama que pensi en les xifres i les particularitats de l’aeroport de Barcelona a l’hora de negociar. Però segons els sindicats sosté que les reclamacions s’han de tractar en el marc d’una negociació amb l’estat espanyol.

Serveis mínims del 32% al 53%

Foment ha decretat uns serveis mínims del 53% per als vols peninsulars i estrangers en què l’alternativa de transport públic impliqui un recorregut de cinc hores o més. Si el recorregut és inferior els serveis fixats són del 32%, i els vols insulars es garanteixen al 100%. De la mateixa manera, són garantits tots els destinats a tasques d’emergència com ambulància, incendis, transport d’òrgans per a trasplantaments, protecció civil o salvaments.

Per això, aquesta setmana la UGT ha fet assemblees per demanar als treballadors que compleixin els serveis mínims, tot i considerar-los ‘excessius’.

Coincidència de protestes

La vaga del personal de terra d’Ibèria coincideix amb l’aturada indefinida dels treballadors de Trablisa, empresa que presta el servei dels controls de seguretat, que va començar el 9 d’agost. Però en aquest cas Foment va decretar uns serveis mínims del 90%, cosa que en fa gairebé imperceptible la incidència.

D’una altra banda, els tripulants de cabina de Ryanair han convocat deu dies de vaga al setembre –1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29. En aquest cas, els sindicats temen que les retallades i el tancament de bases anunciats afectin 350 tripulants de cabina i 200 pilots. D’aquests, 130 tripulants i entre 40 i 50 pilots són de Girona.

Aquest cap de setmana, i amb xifres prèvies a les cancel·lacions, per a dissabte hi havia programades 1.000 operacions a l’Aeroport de Barcelona i 190.000 seients oferts i per a diumenge 1.075 operacions i 200.000 seients.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb