Una enquesta sobre les eleccions catalanes encarregada pels bancs espanyols dóna la victòria als partidaris del sí a la independència, amb majoria absoluta d’escons i de vots, segons que ha pogut saber el diari Ara. És aquesta enquesta que ha motivat el comunicat emès aquesta tarda per les patronals bancàries Associació Espanyola de Banca (AEB) i Confederació Espanyola de Caixes d’Estalvis (CECA). El comunicat amenaça de reconsiderar ‘l’estratègia d’implantació, amb el consegüent risc de reducció de l’oferta bancària i, amb això, d’exclusió financera i encariment i escassetat del crèdit’ en cas d’independència.

Les patronals parlen de ‘riscs per a l’estabilitat financera’ en cas de ‘qualsevol decisió política que trenqués la legalitat vigent’, que, segons el comunicat, ‘comportaria l’exclusió de la Unió Europea i de l’euro d’una part d’Espanya’. I encara diuen que ‘l’exclusió de Catalunya de la zona euro, a conseqüència de la ruptura unilateral del marc constitucional vigent, implicaria que totes les entitats bancàries amb presència a Catalunya afrontessin greus problemes d’inseguretat jurídica’.

L’AEB i la CECA –presidida per Isidre Fainé de CaixaBank– consideren que ‘en tot moment, s’ha de preservar l’ordre constitucional i la pertinença a la zona euro del conjunt d’Espanya. Altrament, es posaria en greu risc l’objectiu de les entitats, que no és sinó protegir els seus dipositants i mantenir el flux de finançament a famílies, a pimes i als sectors productius i generadors d’ocupació del país’.

Finalment, l’AEB i la CECA fan una crida als líders polítics perquè ‘per mitjà del diàleg, impulsin les reformes que permetin de continuar progressant en la consecució de més alts nivells de benestar i cohesió social per a tothom’. El comunicat s’ocupa de recordar que entitats com ara Caixabank, Banc Santander, BBVA, Bankia, Banc Sabadell i Banc Popular formen part de l’AEB i de la CECA.

Aquest comunicat ha estat rebut amb molta indignació a les xarxes socials, que han clamat contra la posició dels bancs. De moment, dos bancs se n’han desmarcat: Triodos Bank i Caixa Enginyers. Vegeu-ne els piulets: