04.03.2025 - 18:57
|
Actualització: 04.03.2025 - 19:19
El primer ministre del Canadà, Justin Trudeau, ha anunciat la imposició d’aranzels del 25% sobre les importacions nord-americanes en resposta al que ha qualificat de la “guerra comercial” desencadenada pel president nord-americà, Donald Trump, una batalla davant la qual ha reivindicat el caràcter canadenc: “No ens aturarem”.
Trump suspèn l’ajut militar a Ucraïna després de la discussió amb Zelenski al Despatx Oval
Trudeau, que ha fet una compareixença de premsa, ha admès que seran temps difícils i ha assegurat que denunciarà les “accions il·legals” dels EUA davant l’Organització Mundial del Comerç (OMC). Alhora, ha explicat que aquests aranzels afectaran 30.000 milions de dòlars d’importacions nord-americanes i ha donat vint-i-un dies a Washington per a retirar els gravàmens del 10% sobre les importacions d’energia. En cas contrari, ha amenaçat d’imposar tarifes addicionals a 125.000 milions de dòlars més de productes nord-americans. “Ens hem de fixar en el que sembla haver dit tot aquest temps, que vol un complet col·lapse de l’economia canadenca perquè això faria més fàcil annexionar el Canadà. Això no passarà mai, mai no serem l’estat 51, però sí, pot provocar danys a l’economia canadenca, i ja ha començat aquest matí”, ha dit. El president dels EUA fa temps que proposa la incorporació del Canadà als EUA i que titlla Trudeau de “governador”.
“Els canadencs són raonables i educats, però no ens aturarem una vegada comenci la lluita”, ha puntualitzat. Sobre això, ha incidit en la seva disposició a treballar de manera conjunta amb què encara considera un país “amic” i “aliat”. “No volem que el poble nord-americà pateixi les conseqüències, però el govern nord-americà ha triat fer-ho així”, ha dit abans d’alertar del “dramàtic augment” de la inflació i del “tancament dels mercats”.