Diumenge a la tarda, una activista anomenada Francesca va enviar un missatge de text a una quarantena de persones, entre les quals membres del moviment dels indignats i de Barcelona en Comú. ‘Aquest és un missatge important sobre Grècia […] Aquests nois reunits ara a l’Eurogrup, tots fan anar Twitter i es mereixen que algú els digui que han d’arribar a un tracte amb Tsipras i deixar de voler-lo enderrocar’. Poca estona després, naixia a Barcelona l’etiqueta #ThisIsACoup (‘Això és un cop d’estat’), que de seguida va esdevenir tendència a la xarxa social, on continua essent una de les etiquetes més utilitzades.

La primera persona que apareix a Twitter fent anar l’etiqueta és@smaccarone, un professor de matemàtiques i física de Barcelona. Tot i que ell mateix ha volgut aclarir que es tractava d’una campanya col·lectiva.

 

Fa unes hores, el mateix Sandro Maccarrone ha difós un comunicat on s’explica com es va gestar i difondre l’etiqueta #ThisIsACoup: El grup d’activistes havia estat fent servir Telegram per a organitzar una conferència a Barcelona, la #GlobalRevExp, i van decidir donar suport a la proposta de Francesca, que proposava de fer servir l’etiqueta #SaveGreece. ‘Som activistes en línia i investigadors dels moviments socials en xarxa de tot el món, activistes del moviment dels indignats espanyols i membres de la plataforma ciutadana Barcelona en Comú’, expliquen.

Una hora després d’haver rebut el missatge de Francesca un altre usuari va respondre proposant una etiqueta ‘més agressiva’, com ara #ThisIsACoup. Una etiqueta que també vol ser un gest de complicitat amb l’egípcia #NotACoup, que va ser tendència el 2011 durant la primavera àrab.

Diumenge a les vuit del vespre, aquest mateix grup d’activistes van fer córrer informació bàsica sobre la campanya a través de grups de telegram, WhatsApp i Facebook. Una hora més tard, la batllessa de Barcelona, Ada Colau, feia un piulet amb l’etiqueta, cosa que la disparava al primer lloc de la llista de ‘trending topics’.

 

A partir d’aleshores, l’etiqueta es començava a fer servir arreu del món i l’economista Paul Krugman publicava, a quarts d’onze de la nit, un article al New York Times on afirmava ‘The trending hashtag #ThisIsACoup is exactly right’. Una etiquea que va néixer ahir a Barcelona i que en poques hores ha esdevingut mundial. ‘El mèrit del seu èxit és col·lectiu’, diuen en aquest comunicat els activistes de #GlobalRevExp: ‘Expressa un sentit comú de la importència dels ciutadans davant els poders financers globalitzats.’

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.