Els actors i els estudis de Hollywood tanquen un acord per a desconvocar una vaga històrica

  • Si es ratifica el pacte, aviat es reprendran les produccions de films i sèries que s'havien aturat al maig

VilaWeb
The Washington Post
09.11.2023 - 09:28
Actualització: 09.11.2023 - 10:22

The Washington Post · Avi Selk i Michael Cavna

SAG-AFTRA, el sindicat que representa desenes de milers d’actors dels EUA en vaga, ha anunciat aquesta nit un acord amb els estudis de Hollywood. Si s’aprova definitivament, tancarà les mobilitzacions laborals que han paralitzat la indústria de l’entreteniment dels Estats Units d’ençà del maig.

El comitè televisiu i teatral del sindicat va aprovar l’acord provisional per unanimitat, segons que ha anunciat en un comunicat Pamela Greenwalt, cap de comunicacions i oficial de màrqueting del Sindicat d’Actors de Cinema de la Federació Americana d’Artistes de Televisió i Ràdio (SAG-AFTRA, per les sigles en anglès). Oficialment, la vaga s’acabarà a les 12.01 d’avui [hora dels EUA], segons que ha anunciat el sindicat.

“Aquest acord provisional representa un nou paradigma”, ha dit l’Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP) en una declaració. “Dóna a SAG-AFTRA els guanys econòmics de contracte sobre contracte més elevats de la història del sindicat, inclòs l’augment dels salaris mínims més gran d’aquests darrers quaranta anys; un nou acord per als beneficis residuals per la transmissió en plataformes de televisió a la carta; àmplies proteccions sobre el consentiment i les compensacions quan es faci servir intel·ligència artificial; i un augment considerable de contractes.”

L’AMPTP representa un consorci dels estudis i empreses de reproducció en línia més grans, inclosos Warner Bros., Paramount, Netflix i Amazon. [El fundador d’Amazon, Jeff Bezos, és propietari de The Washington Post.]

“L’AMPTP es complau d’haver arribat a un acord provisional i espera amb interès que la indústria reprengui la seva feina d’explicar grans històries.”

En un comunicat, el sindicat SAG-AFTRA explica que el nou acord té un valor de més de mil milions de dòlars i inclou una “prima de participació en plataformes en línia”, i també un augment de la remuneració mínima “per sobre de l’establerta”. Els extres que apareixen als fons de les escenes també tindran un augment de sou, segons que diu el document.

L’acord també inclou un augment de les pensions i els serveis de salut i “clàusules de consentiment i compensació que protegiran els membres del sindicat de l’amenaça de la IA”, diu el comunicat. “Hem arribat a un acord que permetrà als membres de SAG-AFTRA de totes les categories de poder aconseguir carreres sostenibles. Molts milers d’intèrprets es beneficiaran d’aquesta feina ara i en el futur.”

Els detalls de l’acord encara no són clars. Es farà públic íntegrament demà si la direcció de SAG el ratifica.

Després, el votaran els actors del sindicat i s’espera que aleshores tornaran als seus llocs de feina. Així, els actors tornarien a treballar igual que hi tornaren els 10.000 escriptors sindicats que van acabar una vaga paral·lela al setembre i van posar punt final a una de les aturades de feina més llargues i àmplies de la història de Hollywood.

“Ho hem aconseguit”, ha escrit a Instagram Fran Drescher, president de SAG-AFTRA, i ha afegit: “Hem trencat un nou sostre [amb l’acord provisional].” Ha donat les gràcies als membres de SAG-AFTRA “per haver resistit i haver-se mantingut ferms per a aconseguir aquest acord històric”, i també “als sindicats germans pel suport constant! I a l’AMPTP per escoltar-nos i facilitar aquest moment!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Fran Drescher (@officialfrandrescher)

“Estem encantats de veure els membres de SAG-AFTRA haver guanyat un contracte que estableix noves proteccions per als actors i els dóna una part més grossa de l’immens valor que creen”, ha escrit el Gremi d’Escriptors d’Amèrica en un comunicat.

Unes quantes celebritats van reaccionar anit a la notícia. Quinta Brunson va anticipar el retorn d’Abbott Elementary, i Jeremy Allen White i Zac Efron van celebrar la notícia mentre eren a l’estrena del nou film The Iron Claw. “Estic segur que el SAG ha aconseguit allò que volíem”, va dir White a Entertainment.

“Naturalment, estic alleujat i molt feliç per tots nosaltres”, va dir David Silverman, un membre del SAG que ha treballat a The Simpsons. “El sindicat s’havia de mantenir ferm, i tothom hauria d’estar orgullós que ho hagi fet. Desitjo que molts dels meus amics tornin a la feina.”

Es reprendran les produccions aturades

D’ençà de principi de maig, quan el Sindicat d’Escriptors d’Amèrica va convocar una vaga pel desacord sobre un nou contracte amb els estudis, s’havien aturat o cancel·lat una gran quantitat de produccions de televisió i cinema.

La crisi es va intensificar dramàticament a mitjan juliol, quan els actors del SAG també van començar a mobilitzar-se. Els membres dels dos sindicats van donar suport a les vagues, que van deixar estudis sense la majoria dels guionistes i un nombre limitat d’actors.

Tot i que molts reality shows i alguns projectes independents van ser capaços de continuar la producció, els grans estudis es van veure obligats a endarrerir superproduccions ja anunciades, com ara Spider-Man: Beyond the Spider-Verse, Ghostbusters: Afterlife, Dune: Part Two i Gladiator 2, i també sèries d’èxit com ara Abbott Elementary, Euphoria, Stranger Things i Yellowjackets.

Dues vagues històriques

L’historiador de la Universitat del Sud de Califòrnia i expert en treball de Hollywood Steven J. Ross va dir a The Washington Post aquest estiu que era “una vaga existencial”.

Els actors i escriptors havien fet vaga per separat moltes vegades, però els seus sindicats no havien unit forces en una mateixa marxa d’ençà del 1960, quan els treballadors van exigir una retallada més gran del mercat creixent del mercat de les emissions de televisió, entre més qüestions transformadores.

Aquesta vegada també van ser les disrupcions tecnològiques i econòmiques les que van unir una àmplia gamma de treballadors contra els estudis. “Vergonya! Estan en el costat equivocat de la història”, va dir Drescher quan va fer una crida als actors a la vaga al juliol.

Les demandes més importants dels sindicats incloïen de tenir més compensació quan la seva feina es transmetia en plataformes, com ara Netflix, Apple i Amazon. Sota els sistemes de transmissió, els treballadors de Hollywood generalment han guanyat pagaments residuals molt més petits que en models més antics, com ara amb repeticions de televisió o lloguers de pel·lícules físiques. Vora el 80% dels membres de SAG-AFTRA guanyen menys de 27.000 dòlars anuals, segons que va explicar el sindicat, i, en canvi, alguns caps d’estudis en reben més de 100 milions l’any.

Avançar ràpidament el programari d’IA era una altra qüestió central i que causa moltes divisions. Els escriptors patien per si els estudis els reemplaçaven parcialment amb la tecnologia que hi ha darrere de bots populars, com ara el ChatGPT, i molts actors temien que els digitalitzessin l’aparença i els simulessin sense compensació ni consentiment.

Els negociadors es van encallar en un punt mort durant gran part de l’estiu i la tardor, perquè els executius dels estudis creien que la fermesa dels sindicats disminuiria a mesura que els treballadors passessin més mesos sense sou. Però no va ser així. Milers de membres del SAG-AFTRA van signar una carta oberta als seus negociadors a final d’octubre en què deien: “Preferiríem continuar en vaga abans d’acceptar un mal acord.”

El nerviosisme va créixer entre alguns executius de Hollywood. A més d’aturar les produccions, les regles de la vaga prohibien els actors de fer promoció dels seus projectes en festivals de cinema, convencions i espectacles de premis, cosa que feia molt difícil la capacitat dels estudis de comercialitzar els espectacles i films que tenien a la butxaca. El negociador de SAG-AFTRA Duncan Crabtree-Ireland va dir al Post en un moment de la vaga que amb el fet de prohibir els actes promocionals, el sindicat feia servir “tot l’avantatge” que tenia.

Aquestes pressions van ajudar a portar a les taules de negociació caps d’estudis, com ara Bob Iger, de Disney; Donna Langley, de NBCUniversal; Ted Sarandos, de Netflix, i David Zaslav, de Warner Bros., i la llista de concessions que van oferir als sindicats va créixer durant unes quantes setmanes de reunions intermitents.

El sindicat de guionistes i els estudis van anunciar un avanç a final de setembre. Dies després, els escriptors van tornar a treballar amb un nou contracte que els garantia salaris més bons, requisits mínims de personal i proteccions contra la invasió de la IA.

L’acord va fer créixer l’esperança que els actors i els estudis també poguessin arribar aviat a un acord. Després de mesos sense converses significatives, els negociadors de la SAG-AFTRA i l’AMPTP van començar a reunir-se una altra vegada poc després de la fi de la vaga d’escriptors.

“Afortunadament, s’ha establert un precedent, els actors poden aconseguir un tracte just, també, i tots podem tornar a treballar molt aviat”, va dir al Post al setembre el membre de la WGA Michael Jamin (King of the Hill, Just Shoot Me).

 

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any