Securitas Direct es veu forçada a indemnitzar un client per haver-se negat a enviar un contracte en català

  • És la primera vegada que un jutjat avala l'obligació de les empreses de facilitar la informació contractual en català

VilaWeb
Redacció
17.09.2021 - 15:56
Actualització: 17.09.2021 - 18:32

La Plataforma per la Llengua i Miquel Strubell han guanyat un litigi contra Securitas Direct arran de la negativa de l’empresa de seguretat de donar al ciutadà l’opció de disposar d’un contracte en català. L’entitat ha acompanyat Strubell en el procés de demanda i, després d’un any, la justícia espanyola ha acabat homologant l’acord extrajudicial segons el qual l’empresa es compromet a garantir els drets lingüístics del client. És la primera vegada que un jutjat avala l’obligació de les empreses de facilitar la informació contractual en català.

El juliol del 2019 proppassat, Strubell va voler contractar un servei d’alarma de l’empresa sueca Securitas Direct, que li va enviar en castellà el correu i el contracte per a fer el tràmit. El client va respondre que volia rebre tota aquella informació contractual en català i, sorprenentment, l’empresa la hi va tornar a enviar en castellà. Ell hi va insistir, mirant de fer valer un dret protegit pel codi de consum de Catalunya i aquesta vegada ja no va rebre resposta.

Set mesos després, Strubell va enviar un altre correu electrònic per reclamar la informació i la documentació en català. L’empresa va respondre això: “Estimat client: Amb la finalitat de donar resposta a la seva sol·licitud, necessitem que ens escrigui en anglès o en espanyol.” Aleshores, Strubell va decidir de posar els fets en coneixement de la Plataforma per la Llengua. El març del 2020, l’entitat va enviar una missiva a l’empresa en què advertia que el codi de consum de Catalunya recull, als apartats a) i c) de l’article 128.1, el dret de rebre en català la documentació contractual i els documents que hi facin referència. Aquesta carta no va ser resposta per Securitas Direct.

La Plataforma per la Llengua va proposar a Strubell de demandar l’empresa i li va facilitar l’assistència jurídica. La demanda, que es va presentar als jutjats de Cornellà, reclamava un compromís jurídic perquè l’empresa enviés la informació contractual en català. També es reclamaven danys i perjudicis, tant pel fet que el client no va poder accedir a l’oferta mentre era vigent, com pel fet que l’empresa el va menystenir com a consumidor i li va exigir una resposta en castellà o en anglès, una llengua que no és ni tan sols oficial a Catalunya.

Quan el jutjat va decidir que es fes un judici oral, Securitas Direct va voler evitar aquesta situació i va proposar un acord extrajudicial en què acceptava totes les demandes que feien la Plataforma per la Llengua i Strubell.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any