Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

L’aerolínia de baix cost Ryanair finalment no tancarà la base a l’Aeroport Girona-Costa Brava després d’un acord amb els treballadors. Entre finals de novembre i principis de desembre la companyia irlandesa va oferir als empleats de Girona una última oferta. Si no l’acceptaven, suposava el tancament de la base de l’aerolínia i de retruc, la continuïtat de l’aeroport ubicat a Vilobí d’Onyar. Per a evitar el tancament els treballadors havien d’acceptar passar de ser treballadors fixes a ser fixes discontinus, i una majoria ho ha acceptat.

L’empresa ja ha anunciat que els treballadors hauran d’estar-se tres mesos a l’any a l’atur. De tota manera, la portaveu d’Unió Sindical Obrera (USO) Ryanair, Lídia Arasanz, ha alertat que en els nous contractes ‘hi ha clàusules que no acabem d’entendre’ i que estan estudiant a fons. Una d’elles és que no es reconeixerà l’antiguitat dels treballadors.

La portaveu d’USO Ryanair ha dit que ‘hi ha persones que fa vint anys que treballen a l’empresa’, però amb els nous contractes serà ‘com començar de zero en una altra empresa’. Per això Arasanz creu que els nous contractes ‘s’han d’agafar amb pinces’.

Els nous contractes començaran a tenir vigència el primer de gener de 2020. Des d’aquell moment, els treballadors comptaran amb contractes de nou mesos i tres més que hauran d’anar a l’atur. Arasanz ha alertat que això comportarà problemes en les cotitzacions que es modificaran lleugerament pels tres mesos anuals que no constaran.

Una de les noves clàusules del contracte que han signat els treballadors gironins de Ryanair és que comptaran amb la categoria laboral d”agents de servei d’atenció al client’ en comptes de tripulants de cabina. Arasanz ha afirmat que és un fet molt greu pels riscs de salut que assumeix el personal d’avió i que ara no es reconeixerà enlloc. La portaveu ha avançat que el sindicat estudiarà fins a quin punt és legal aquesta regulació de categoria laboral per la feina que fan. El sindicat ha detallat que els pilots d’avió també han hagut de signar el canvi de contracte i passaran a ser treballadors fixes discontinus.

Una ‘bona notícia’

Lídia Arasanz creu que el fet que Ryanair mantingui oberta la base gironina és ‘una bona notícia’ perquè suposa que hi haurà famílies que no aniran a l’atur. Malgrat tot, ha criticat les maneres de com l’empresa ha coaccionat els treballadors per mantenir la base oberta. La portaveu sindical creu que l’empresa no va donar suficient temps als treballadors per estudiar amb atenció la resposta que havien de donar.

De tota manera, els treballadors que hi estiguessin d’acord havien de signar el contracte abans del dijous 5 de desembre de forma individual. Finalment, el divendres la companyia va avisar que ‘hi havia la majoria suficient’ de treballadors que havien acceptat fer el canvi contractual. De tota manera, el sindicat ha demanat a l’aerolínia que especifiqui quanta gent equival a la ‘majoria suficient’, però no han donat les dades.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.