Rússia exigeix al New York Times que rectifiqui les informacions falses sobre Josep Lluís Alay

La portaveu del ministeri d'Afers Estrangers rus, Maria Zakarova, diu que el vice-ministre Oleg Siromólotov no s'ha reunit mai amb Alay ni hi ha tingut cap contacte

VilaWeb
Fotografia que ha fet circular el govern rus
Redacció
08.09.2021 - 17:00
Actualització: 08.09.2021 - 19:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La portaveu del ministeri rus d’Afers Estrangers, Maria Zakarova, ha publicat un comunicat molt dur contra l’article del New York Times que establia vincles entre Rússia i el Tsunami Democràtic. N’ha demanat el desmentiment i l’ha qualificat d’article deshonest i fals. El subtítol de l’article, publicat el 3 de setembre proppassat, deia: “Arxius d’intel·ligència suggereixen que un ajudant d’un dirigent separatista català va cercar ajuda de Rússia en la lluita per a separar-se d’Espanya i un nou grup de protesta va emergir immediatament després.” El col·laborador a què es referien era Josep Lluís Alay, cap de l’oficina del president Carles Puigdemont, i el grup, el Tsunami Democràtic.

Zakarova ha denunciat que l’article mira d’enfortir un relat sobre la ingerència russa i diu que seria un crim qualificar la peça de periodisme d’investigació. “Vam decidir de comprovar a fons els fets, d’analitzar-ne els detalls paràgraf per paràgraf, abans de fer cap valoració política. I vull recordar que les dades que s’hi donen són obtingudes “d’un informe del servei d’intel·ligència europeu” a què van tenir accés els periodistes del New York Times. Però ni tan sols no ens ha calgut fer una feina minuciosa, perquè l’article és una falòrnia maldestre”, diu el comunicat.

“Segons l’informe del servei d’intel·ligència […] Josep Lluís Alay, i l’empresari rus Alexander Dmitrienko es van reunir amb uns quants càrrecs en exercici del Servei d’Intel·ligència Exterior de Rússia, així com amb el vice-ministre d’Afers Estrangers, Oleg Siromólotov, que ara s’encarrega de la lluita contra el terrorisme. Segons la tesi dels autors, aquesta era la pedra angular de l’embolicada trama per a denunciar els pèrfids russos. […] No hi va haver trobada a Moscou ni en cap altra ciutat. Oleg Siromólotov mai no s’ha reunit amb Josep Lluís Alay ni a Moscou ni a l’estranger, i no hi ha mantingut ni hi manté contactes.”

A més, Zakarova denuncia que el New York Times no els ha demanat cap confimació ni desmentiment, cosa que considera que és “una altra prova d’una provocació planificada, perquè si el New York Times ens hagués enviat una sol·licitud amb antelació, no s’hauria pogut valdre d’aquestes ‘proves fefaents'”. El comunicat també diu que Michael Schwirtz i José Bautista, els dos periodistes que signen la notícia, han posat el diari en una situació delicada i que els seus noms “ja fa dies que són inscrits amb lletres d’or als annals mundials de les notícies falses”. “El New York Times i els altres mitjans que van reproduir aquesta desinformació haurien, o més aviat estan obligats a rectificar”, acaba el comunicat.

Ahir mateix, el portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov, ja va negar que Rússia hagi tingut cap mena de col·laboració amb el procés independentista català. “Refusem categòricament que hi hagi hagut un involucrament polític de la part russa en els esdeveniments a Catalunya. Això no és res més que una mentida. És fals”, va dir. L’oficina de Puigdemont també va denunciar que l’article del New York Times tenia com a fonament un informe de la Guàrdia Civil espanyola ple de “falsedats, incongruències i intoxicacions”.

No és la primera vegada que Rússia es distancia dels intents de la justícia espanyola de vincular-la amb el procés. L’octubre de l’any passat, l’ambaixada de Rússia a l’estat espanyol va publicar un comunicat en què ironitzava sobre l’operació Vólkhov. Segons la suposada investigació judicial, Rússia havia ofert de pagar el deute de Catalunya i deu mil soldats al govern per a sostenir la declaració d’independència.

L’ambaixada va publicar un missatge amb to sarcàstic en què deia que no eren deu mil soldats, sinó de cent mil. Més endavant, la portaveu del Ministeri d’Afers Estrangers rus també ho va desmentir formalment.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes