24.01.2025 - 21:40
|
Actualització: 24.01.2025 - 21:47
El Palau de la Música Catalana i l’Auditori han unit esforços per portar a Barcelona Dream Requiem, la darrera obra del compositor i cantautor nord-americà Rufus Wainwright. La peça és un rèquiem sobre la humanitat i el planeta que convida a reflexionar sobre els valors, el futur i el medi. La producció es pot veure avui al Palau de la Música, i compta amb la participació de l’OBC, l’Orfeó Català, el Cor Infantil de l’Orfeó Català i Anna Prohaska, sota la direcció de Ludovic Morlot.
El concert de Wainwright, amb les entrades exhaurides, es va poder veure per primera vegada a París l’estiu del 2024, a l’Auditori de Radio France, amb l’Orchestre Philharmonique de Radio France, el Choeur et Maîtrise de Radio France, la soprano Anna Prohaska i l’actriu Meryl Streep com a narradora, sota la direcció de Mikko Franck. La narració de Dream Requiem a Barcelona l’havia de fer l’actriu nord-americana Sharon Stone, però fa uns dies va haver d’abandonar el projecte pels incendis a la seva ciutat natal, Los Angeles. Aquesta conjuntura ha portat que el narrador sigui finalment Wainwright mateix, que ha lamentat la situació. “Hauria estat fantàstic”, ha dit, en referència a la narració de Stone. En el seu cas, ha dit que ho enfocava de manera molt emotiva, atès que l’havien commogut molts dels passatges que incorpora el text, que li recordaven, de fet, als incendis. Malgrat la decepció per l’absència de l’actriu, cal dir que el fet que el narrador sigui Wainwright ha generat expectatives i interès, per l’excepcionalitat que té.
L’obra és un encàrrec conjunt de les dues institucions catalanes –el Palau i l’Auditori–, juntament amb l’Orchestre Philharmonique de Radio France, la Filharmònica d’Hèlsinki, la Royal Opera House de Londres, Los Angeles Master Chorale, la Netherlands Philharmonic Orchestra així com la RTÉ National Symphony Orchestra d’Irlanda. Wainwright ha dit que era una peça molt especial. “Com a compositor clàssic sento que he trobat el meu lloc”, ha assegurat en la conferència de premsa que ha fet per presentar el concert.
La soprano Anna Prohaska ha explicat que fer aquesta obra era un desafiament increïble per a ella: “Sobretot, pel fet d’haver de passar de greus a aguts. Hi ha un registre angelical molt agut, però també un altre de totalment diferent.” Unes complicacions amb què també s’han trobat els cors: l’infantil, per a assolir un bon nivell de solidesa, i el format per adults, que han treballat de valent la interpretació.
Amor a primera lectura
Cantant, compositor de cançons i autor de dues òperes i un musical, Rufus Wainwright (Rhinebeck, 1973) és considerat un erudit musical amb un llenguatge únic i una proximitat a gèneres clàssics, com l’òpera, que l’han convertit en un dels músics més cotitzats a les sales de concerts de tot el món.
Dream Requiem és el seu darrer treball i és una obra èpica per a orquestra, cor, soprano i narrador, escrita durant la pandèmia. En paraules de Wainwright, és un rèquiem que parla del contacte humà, la solidaritat i el futur. L’obra també esdevé una reflexió sobre el col·lapse ambiental, atès que el text combina paraules de la missa de difunts en llatí, utilitzada per Verdi, Britten, Mozart i molts més, amb el poema apocalíptic “Darkness”, de Lord Byron, escrit arran de l’erupció del volcà Tambora el 1815, que va enfosquir el cel de tot el món i va donar lloc a un any conegut com l’any sense estiu, el 1816.
D’aquesta manera, els dos textos s’entrellacen, però són tractats musicalment de manera molt diferent. El text de Byron està majoritàriament narrat i subratllat per foscos arranjaments orquestrals que demostren la brutalitat i la força de les imatges apocalíptiques que evoca el poema. El text de la missa de rèquiem en llatí, en canvi, és cantat per un gran cor mixt, un cor de nens i una soprano. Concretament, els moments corals multitudinaris es veuen interromputs per passatges d’aquesta missa, més tranquils, per subratllar la fragilitat de la vida i la natura.
De fet, si bé en un primer moment Wainwright volia fer una obra més contemporània, per fugir del romanticisme que l’havia acompanyat els darrers anys, ha reconegut que no es va poder resistir a tornar-hi quan va llegir el poema de Byron i va quedar impactat.
Un concert molt ambiciós
El 17 de gener passat, va sortir al mercat l’enregistrament del concert en directe (Warner Classics). Després de Barcelona, és previst que l’obra de Wainwright s’interpreti en escenaris internacionals importants, com el Walt Disney Concert Hall de Los Angeles o el Concertgebouw d’Amsterdam.
El director del Palau de la Música, Joan Oller, ha subratllat que era un honor que el concert fes parada a la capital catalana. “És un repte d’allò més important per als nostres cors”, ha dit en la presentació del recital, i ha afegit: “Ens fa créixer com a organització i agraeixo la predisposició de tots els implicats.”