La futura empresa Rodalia de Catalunya continuarà subordinada al Grup RENFE indefinidament

  • La Generalitat tindrà finalment majoria al consell d’administració i, si vol tenir-hi capital majoritari, haurà de negociar-ho amb els treballadors

VilaWeb
19.06.2025 - 14:02
Actualització: 20.06.2025 - 08:04

La futura empresa Rodalia de Catalunya, que s’haurà de fer càrrec del sistema ferroviari català, continuarà formant part del Grup RENFE durant un temps indeterminat. De fet, ni tan sols hi ha cap garantia que deixi de formar-ne part mai, tot i que era l’objectiu anunciat per Esquerra Republicana quan, el novembre del 2023, va acordar amb els socialistes el traspàs del servei. Els governs català i espanyol han presentat avui els detalls sobre l’arquitectura de l’empresa nova i, en relació amb aquest punt, no hi ha cap precisió a llarg termini. “La cosa important d’avui és que comença aquest camí. Si algú vol posar aigua al vi en aquesta qüestió, s’equivocarà. És un triomf”, ha dit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.

L’empresa tindrà un capital social inicial de dos milions d’euros, però el document que s’ha fet públic tampoc no aclareix què passarà amb les accions. El març passat, el govern espanyol va pactar amb els sindicats dels treballadors que l’empresa continuaria subordinada al grup i que, a més, RENFE hi tindria la majoria de les accions –el 50,1%, davant del 49,9% de la Generalitat–, malgrat que, al principi, s’havia anunciat que seria a l’inrevés. Totes les parts –menys els treballadors– hi resten importància. La portaveu dels republicans, Ester Capella, ho ha dit així en una conferència de premsa: “Serà una nova operadora; que hi hagi una transmissió del 0,1% de les accions no en canviarà la governança.”

Després de l’acord amb els treballadors, el govern espanyol va dir a Esquerra que aquest canvi de majoria s’havia hagut de concedir per apaivagar el neguit dels treballadors, però es va pactar que, dos anys més tard, es tornaria a invertir. Ara, en els nous papers no hi ha pas escrit aquest compromís. El text diu: “La Generalitat de Catalunya podrà instar una transmissió d’accions entre els socis que comporti assumir la titularitat de la majoria del capital social de la societat.” Ara, més enllà de la instància, no hi ha previst cap mecanisme per a garantir que sigui obligatòriament atesa la petició catalana d’obtenir la majoria del capital. De fet, això s’hauria d’acordar amb RENFE i caldria fer-ho “amb la participació en la negociació de la representació legal dels treballadors”.

Rodalia de Catalunya haurà d’estar constituïda el primer de gener vinent. El calendari a partir d’aleshores encara és incert, tot i que la previsió és que comenci a treballar durant el 2026. Les parts coincideixen que tot just és la primera passa d’un procés que serà llarg. “Tot això no es pot fer de la nit al dia”, ha dit el secretari d’estat de Transports espanyol, José Antonio Santano. Ara, el consell d’administració de RENFE ha aprovat de començar el procediment per a fer una nova societat mercantil; el mes vinent, el consell de ministres espanyol i el govern de la Generalitat ho hauran d’autoritzar; al desembre, l’empresa s’inscriurà al registre i se’n designaran els membres del consell d’administració. Dels nou membres del consell d’administració, cinc seran a proposta de la Generalitat, i, quatre de RENFE, un dels quals se cedirà als treballadors. El president també el proposarà la Generalitat.

Malgrat que la Generalitat tingui, finalment, majoria al consell d’administració –d’entrada, havia de ser paritari–, hi haurà decisions que s’hauran de prendre per una majoria qualificada, cosa que blinda el dret de vet del govern espanyol. A la pràctica, doncs, la Generalitat no tindrà autonomia per a prendre decisions estratègiques que contravinguin el criteri de RENFE i de l’estat espanyol. Esquerra Republicana ho considera inevitable per la legislació espanyola, però diu que, a la pràctica, la cosa important serà la governança. El govern hi respon que no preveu pas discrepàncies significatives, perquè tothom convergirà en l’interès general. “En cap moment de les converses ni dels documents que acompanyen aquest acord no es parteix de la premissa que ha de ser una eina de confrontació d’interessos”, ha dit Paneque.

El secretari d’estat de Transports ha defensat que era un traspàs integral “sense cap mena de dubte” gairebé amb més èmfasi que no Paneque. “Nego la major: Rodalia de Catalunya no és una filial de RENFE perquè, si no, hauríem regionalitzat RENFE. Això és una aposta per a un traspàs integral que incorpora la Generalitat”, ha dit. Per què, doncs, Rodalia de Catalunya continuarà subordinada al Grup RENFE? A parer seu, per dues raons: garantir la mobilitat laboral dels treballadors de RENFE i escurçar els tràmits que haurà de fer Rodalia de Catalunya per a convertir-se en operador ferroviari. Per bé que, després de l’acord amb els sindicats, Paneque va dir que l’operador era RENFE i havia de continuar essent RENFE, totes dues coses no són necessàriament contradictòries.

Segons Santano, el procés que ha començat avui serà la materialització d’allò que ja preveia l’Estatut d’Autonomia de Catalunya l’any 2006, i que a partir del 2010 no va arribar mai a concretar-se. Tot i això, de moment tan sols hi ha damunt la taula la seqüència de creació de l’empresa, però encara no s’ha publicat cap pla concret d’inversions associades al traspàs. Fins ara, el govern del president Salvador Illa s’ha limitat a demanar al Ministeri de Transports espanyol que comencés els tràmits per al traspàs de la línia R1. De moment, en sabem que la línia no es traspassarà sencera, sinó, d’entrada, tot just el tram entre la futura estació de Bifurcació Sagrera i la de Maçanet-Massanes. Així doncs, durant un temps també indeterminat, una part de la primera línia traspassada a la Generalitat continuarà en mans d’ADIF. La justificació del govern és que els usuaris no percebin distorsions en el servei.

Finalment, el document presentat avui inclou una taula amb la previsió de la incorporació de nous serveis de Rodalia de Catalunya per als anys vinents. El 2026, la modificació en els serveis de Rodalia sud. El 2027, la reincorporació del servei de la línia RT2 entre Reus i Vilafranca del Penedès. El 2028, la prolongació de la línia R1 fins a Cerdanyola Universitat. El 2029, la duplicació de les freqüències de la línia R8 Martorell Central – Granollers Centre. El 2029, la prolongació de la R8 fins a Vilafranca del Penedès. I, el 2030, l’entrada en servei dels serveis regionals per al Vallès. Cap d’aquestes previsions no es fa, tampoc, amb les inversions associades.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor