La robòtica s’obre pas en el món de la logística i exposa les seves solucions al Saló Internacional

  • El saló mostra un vehicle autònom d'última milla que enguany farà un projecte pilot en l'entorn del Mercat del Born

VilaWeb
ACN
05.06.2024 - 15:53
Actualització: 05.06.2024 - 17:43

El Saló Internacional de Logística (SIL) ha obert amb la robòtica com a gran novetat. Unes quantes empreses hi mostren les seves solucions per a fer més eficient i optimitzar el sector de la logística i el transport. “Hi ha molt de potencial”, coincideixen a dir les companyies consultades per l’ACN. Enguany, destaca l’alta presència d’empreses emergents, més d’un centenar, i una àrea d’exhibició d’una cadena de subministrament digital. Entre les propostes del món de la robòtica, destaca el vehicle autònom de repartiment d’última milla de Vaive Logistics, que enguany farà un projecte de prova pilot en l’entorn del Mercat del Born de Barcelona. Al SIL, hi participen 650 empreses, un 35% de les quals són estrangeres.

L’esdeveniment, organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), preveu de reunir més de catorze mil participants i presentarà fins a 176 novetats. El certamen calcula deixar un impacte de més de cinquanta milions d’euros a la capital catalana i l’àrea metropolitana durant els tres dies de celebració.

Un sector atractiu

En la inauguració oficial del SIL, el delegat especial de l’estat espanyol al CZFB, Pere Navarro, ha reivindicat el sector de la logística. “La logística és tan sexi que proporciona llocs de feina de qualitat, vinculats a les noves tecnologies i lligats al territori”, ha dit. “L’activitat logística no es pot deslocalitzar”, ha agregat. Al seu torn, la consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha assegurat que la logística “mou tot el país” i és imprescindible perquè permet accedir als productes. La consellera també ha posat el focus en els “reptes ambientals, socials i econòmics” que té el sector, sobretot amb la mirada posada en l’objectiu de la neutralitat climàtica que ha marcat la UE pel 2050.

Per la seva banda, el ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, ha assegurat que per descarbonitzar el transport i la logística calien inversions i tecnologia. “Creixement i descarbonització són dues cares de la mateixa moneda”, ha dit. En aquesta línia, ha defensat que la reducció d’emissions “no arribarà fent menys carreteres o aeroports més petits”, sinó que es farà “innovant” i ha optat per la col·laboració publico-privada.

La robòtica ofereix les seves solucions

Entre les solucions, bona part de les que s’exposen al pavelló 8 del recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona són del món de la robòtica, que també són les que capten més l’atenció dels visitants. Ressalta el vehicle autònom de Vaive Logistics, que s’ha dissenyat amb l’objectiu d’automatitzar l’última milla. El codirector i cofundador de l’empresa, Albert Baldó, explica que recentment han fet diverses proves pilot a ciutats d’Europa. A Catalunya l’han provat a Esplugues de Llobregat i aviat ho faran a Barcelona. “Aquest tipus d’actuacions ens permeten entendre quines necessitats hi ha i què s’ha de tenir en compte”, assegura Baldó. “Haurem de decidir si aquests robots van per un carril addicional o si es mouran per zones de vianants”, planteja. L’enginyer també avança que hi ha diversos operadors interessats en aquest vehicle, que a banda de fer-se servir en l’espai públic, també pot ser útil per empreses que el facin servir en els seus magatzems.

Una altra de les propostes és la de la catalana Tecknics, que al SIL presenta un robot capaç de classificar objectes que arriben en un magatzem. “Amb una càmera 3D els podem detectar i el robot sap on els ha de deixar”, explica Gerard Homedes, del departament comercial de la companyia. “Això ja s’aplica en algunes empreses, però encara hi ha molt de camí per recórrer”, assegura.

Preguntats per si la robòtica és una via a explorar, ambdós coincideixen a dir que es tracta d’un camp amb “molt de potencial” dins del sector de la logística, sobretot tenint en compte el repte de la sostenibilitat. “Ara mateix s’utilitzen furgonetes convencionals, amb la congestió que suposa això per a les ciutats en hora punta, l’aparcament en doble fila…”, assenyala Baldó. “La robòtica és una solució al model actual”, sentencia.

Capella retreu a Puente la mala gestió del corredor mediterrani

Durant la inauguració oficial del SIL, també ha ressaltat el retret que la consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha fet al ministre de Transports, Óscar Puente, sobre la mala gestió del corredor mediterrani. “És un exemple de falta de determinació dels diferents governs de l’Estat”, ha etzibat. Així mateix, ha opinat que hi ha “desídia” per part de l’executiu en les infraestructures “estratègiques” per Catalunya. “Hi ha dèficit d’inversió i incompliment dels terminis”, ha criticat. “Ara ho tens a les teves mans, depèn de tu”, ha dit Capella dirigint-se a Puente.

Al seu torn, el ministre ha defensat que el corredor mediterrani “és una infrastructura vital i prioritària” pel govern espanyol i ha assegurat que prop del 70% “està en execució o executat”. Puente ha assegurat que és lògic que la Generalitat “es queixi d’un mal endèmic” de les comunicacions de l’estat espanyol, la “radicalitat”, però ha demanat que “no ho faci extensiu” a l’executiu de Pedro Sánchez. Després dels retrets de Capella, Puente ha pujat al faristol i el primer que ha fet ha estat adreçar-se en català a la consellera: “Jo també t’estimo molt”, ha bromejat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any