Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Renfe obre expedients disciplinaris als maquinistes acusats de fer una “vaga de zel, és a dir, una vaga encoberta i de provocar alteracions de més de mitja hora al servei ferroviari aquest matí a Catalunya. Fonts de Renfe indiquen que les alteracions passades les 12 del migdia són “puntuals”. El sindicat Semaf, el majoritari entre el col·lectiu, ha fet una crida a no circular en els trens no tinguin totes les mesures de seguretat com ara, si tenen grafitis que impedeixen la visibilitat. En canvi, Renfe ha assegurat que es tracta d’una protesta per motius “bàsicament de caràcter salarial”. CCOO i UGT creuen que l’estratègia de Semaf és “reprovable en plena pandèmia” i així ho han assegurat en un comunicat conjunt.

Dissabte, Semaf protestava pel resultat d’una reunió amb la direcció de seguretat de Renfe Viatgers per a traçar un protocol per actuar amb relació als trens pintats. El sindicat va assegurar que el document proposat per l’operadora no garanteix la seguretat de viatgers i de personal que treballa a bord dels trens, ja que permet la circulació de trens amb les finestres d’emergència pintades.

“En cas d’accident, això dificulta la identificació per part dels mitjans d’emergència externs i suposa un risc a l’hora d’evacuar dins del tren”, va afirmar Semaf. Per aquest motiu, el sindicat va elaborar un procediment d’actuació davant dels trens pintats segons el qual es considerarà que un tren és “inútil per a la circulació” si les finestres d’emergència estan pintades; quan no sigui visible les inscripcions del vehicle (matrícula, punts d’elevació o prestacions mínimes de frens) o quan hi hagi grafitis a les cabines.

Per la seva part, Renfe ha assegurat que les “reivindicacions d’aquest personal són de caràcter salarial“, després que el 29 de desembre Semaf es negués a signar la pròrroga del II conveni col·lectiu de Renfe, que sí que compta amb el suport de CCOO i UGT. Precisament, les dues organitzacions sindicals han titllat l’actuació d’avui de “totalment desencertada en la situació de pandèmia”, ja que “no és adequat alterar greument la freqüència dels trens oferts”, una “actitud reprovable que pot generar aglomeracions que afavoreixen a la propagació de la covid-19” alhora que lamenten que “es neguin a impartir formació pràctica de conducció als alumnes de l’Escola Tècnica Professional de Conducció”.

Més del 70% dels trens circulen amb grafitis

Tot i això, CCOO i UGT admeten que més del 70% dels 271 trens que hi ha a Catalunya estan circulant amb grafitis. A més, afirmen que la plantilla de maquinistes és “reduïda i inestable” i “des de fa mesos s’estan suprimint més de 60 trens diaris per falta de personal i la direcció de Renfe no ha fet res per evitar-ho”. Aquest conflicte, però, segons les dues organitzacions, s’ha d'”encaminar” en el marc de la negociació del conveni.

En un comunicat, Renfe ha afirmat que les peticions del sindicat per protestar són econòmiques: el cobrament del 100% de la prima variable de producció del 2020, considerant com a treballats els trens que es van haver de suprimir per la pandèmia; l’ascens de categoria professional d’alguns maquinistes “abans del pactat al conveni, cosa que suposaria un increment anual de 9.000 euros per cadascun d’ells”; i l’increment de cinc dies de vacances pels conductors.

Renfe ha carregat contra Semaf per fer una “vaga de zel que està afectant els viatgers que diàriament utilitzen el servei de Rodalies, provocant demores en el servei amb la suspensió indiscriminada de trens”. A més, asseguren que “amb les seves accions pretenen bloquejar la formació de futurs maquinistes, cosa que pot afectar a mitjà termini als mateixos serveis de Renfe a més de dificultar la liberalització i apertura de la competència del mercat ferroviari.”

Davant d’aquesta situació, Renfe ha disposat “els mecanismes necessaris per a mantenir informats els seus clients” i lamenta les molèsties que se’n puguin derivar.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.