Prorroguen l’empresonament a Israel de Reyes Rigo, que demana ajuda: “M’amenacen”

  • Un vídeo a la sala de vistes mostra com denuncia amenaces de les autoritats israelianes

VilaWeb
09.10.2025 - 09:53
Actualització: 09.10.2025 - 12:36

Un tribunal de Beerxeba, al sud d’Israel, ha prorrogat fins el 10 d’octubre la detenció de l’activista mallorquina Reyes Rigo, detinguda durant l’assalt militar a la Global Sumud Flotilla, que intentava dur ajuda humanitària i trencar el blocatge sobre Gaza. Segons que ha informat la premsa israeliana, la jutgessa ha allargat la presó tres dies més —la policia n’havia demanat cinc— i ha assenyalat que “potser hi hauria molta justícia” en la petició de la defensa de deportar-la, però que aquesta decisió correspon a la fiscalia i no al tribunal.

Rigo és acusada d’haver mossegat una funcionària mèdica de la presó de Ktzi’ot, on era retinguda, després d’haver-se negat a sortir de la cel·la per sotmetre’s a una revisió mèdica prèvia a la deportació. Segons la versió policíaca, ella i una altra activista s’haurien estirat a terra, abraçades i agafades als barrots, i haurien donat puntades de peu als guàrdies. Quan una assistenta va intentar separar-les, Rigo l’hauria mossegada a la mà esquerra. La funcionària ha rebut tractament i una injecció antitetànica, segons aquestes mateixes fonts citades pel diari YNet.

Després dels fets, Rigo va ser traslladada de Ktzi’ot a la comissaria de Segev Shalom, on va ser interrogada. En la vista judicial, la policia ha dit que el cas ja s’ha tramès a la fiscalia del districte sud per examinar-ne la versió i que s’han ordenat diligències complementàries per comprovar si realment va ser agredida pels guàrdies, com ella afirma. La policia també ha reconegut que hi ha fotografies de l’incident, però que la unitat d’investigació encara no les ha vist.

Denuncia amenaces

En el vídeo difós pel mitjà israelià YNet, Rigo apareix accedint a la sala de vistes, visiblement afectada i en un ambient de tensió extrema. Se la sent dir: “M’amenacen”. Parla amb una persona de confiança que l’avisa que no digui res perquè l’enregistren. Segons denuncia, l’amenacen de mort, li prohibeixen parlar amb les càmeres i han impedit al seu advocat d’exercir la seva feina.

Durant l’interrogatori, Rigo va insistir que es va defensar després d’una agressió i va explicar: “Els guàrdies em van atacar. Em vaig defensar. Em van colpejar. Em van arrossegar per força. No vaig tenir cap altra opció.” Les altres dues mallorquines de la flotilla, Lucía Muñoz i Alejandra Martínez, han confirmat que va actuar per protegir una companya agredida pels guàrdies, i que diumenge vespre va ser treta de la seva habitació “amb extrema violència”.

El seu advocat, Hal Abu Gharara, n’ha demanat la llibertat immediata i ha denunciat que la seva reclusió a Ktzi’ot és il·legal. Diu que el tracte rebut “no és propi per a una persona sense antecedents”, i que hi entreveu ordres de nivell superior per a tractar-la com a terrorista. També ha advertit que la falta de revisió de les imatges és una “llum d’alarma” en un cas en què hi ha dues versions contraposades.

El jutge Amir Doron ha resolt que hi ha prou sospita raonable per mantenir la detenció i ha recordat que no s’ha presentat cap prova que indiqui que Rigo fos portada il·legalment al centre de detenció. “Hi ha una presumpció de correcció administrativa per als cossos d’enforcament”, ha dictat.

El cònsol espanyol hi ha parlat

El ministre d’Afers Estrangers espanyol, José Manuel Albares, ha informat al congrés espanyol que “continua encara retinguda i tindrà una altra vista oral”. Ha afegit que el cònsol d’Espanya a Tel-Aviv ha pogut parlar amb ella i que manté contacte amb la família.

Després de diverses deportacions, sis membres de la Flotilla Global Sumud continuen empresonats a la presó israeliana de Ktzi’ot, entre ells Rigo. Israel va començar dissabte passat a deportar activistes cap a Turquia i, aquesta matinada, ha interceptat una nova expedició, la Flotilla de la Llibertat, amb unes 145 persones, en aigües internacionals.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor