Polèmica al Brasil per l’enfonsament deliberat d’un portaavions ple de substàncies tòxiques

  • L'enfonsament ha estat objecte de gran polèmica entre el ministre de Defensa i la ministra de Medi

VilaWeb
Europa Press
04.02.2023 - 09:41
Actualització: 04.02.2023 - 09:55

El govern del Brasil ha enfonsat de manera controlada el seu últim portaavions, el São Paulo, un vaixell d’origen francès que era fora de servei i que contenia almenys deu tones d’amiant.

El naufragi ha estat a 350 quilòmetres de la costa brasilera, en una àrea amb una profunditat de 5.000 metres, i ha seguit tots els protocols per evitar possibles pèrdues logístiques, operatives, ambientals i econòmiques a l’estat brasiler, segons que ha informat l’armada en un comunicat.

Tanmateix, l’enfonsament del vaixell ha estat objecte de gran polèmica entre els ministres de Defensa, José Múcio Monteiro, i la ministra de Medi, Marina Silva. Aquesta darrera defensava la tesi de la Fiscalia del Brasil, que va rebutjar de forçar l’enfonsament tot apel·lant al risc ambiental.

Les anàlisis elaborades per l’ONG Shipbreaking Platform en un portaavions bessó al São Paulo van identificar 760 tones d’amiant en el vaixell. Arran de la troballa, l’organització va començar a qüestionar si el casc enviat pel Brasil tindria tan sols les deu tones de substància tòxica previstes en l’inventari o bé en tindria més.

El portaavions, en un estat tan deteriorat que amb prou feines podia fondejar, va ser venut el 2021 per l’armada a una drassana turca especialitzada en desballestament de vaixells, però Ànkara va revocar-ne l’autorització. La nau va sortir del Brasil el 4 d’agost, en un viatge que va originar protestes a tot el món i que va portar Greenpeace a monitorar-ho en temps real.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any