La Plataforma per la Llengua ha presentat la campanya ‘Fes un gol pel valencià’ per a reclamar més presència del català en l’àmbit futbolístic. Segons que ha informat l’entitat a través d’una nota de premsa, la iniciativa demana més implicació als principals clubs de futbol del País Valencià per a normalitzar la llengua en les comunicacions del club i en la relació amb l’afició.

A través del web www.ungolpelvalencia.org l’organització recull adhesions per a reclamar una millora de la situació del català en el món de l’esport, especialment en el del futbol, i exigir un tracte en la llengua pròpia en les mateixes condicions que en la resta de llengües.

Durant la presentació, el delegat de la Plataforma per la Llengua al País Valencià, Manuel Carceller, i la directora de l’entitat, Neus Mestres, han cridat a participar en la campanya i han encoratjat la ciutadania a mobilitzar-se pels seus drets lingüístics. A més, l’acte ha comptat amb la participació de Miquel Àngel Picornell, periodista esportiu de Ràdio Televisió Valenciana, i regidor a l’Ajuntament de Gandia, qui ha recordat la importància del català en l’àmbit televisiu, ‘un sector indispensable per a la normalització de la llengua’.

‘La presència del català en el món del futbol és molt escassa. Els principals clubs de futbol catalans menystenen la llengua i fan les comunicacions en altres idiomes sense tenir en compte el català’, destaca el manifest. En aquest sentit, l’ONG del català ha presentat un gràfic que analitza els usos lingüístics dels principals clubs de futbol valencians de primera, de segona B i de tercera divisió, que són el València, el Villarreal, el Llevant, l’Elx, l’Hèrcules i el Castelló.

El català només apareix als webs dels equips de Primera Divisió Durant els darrers mesos, la Plataforma per la Llengua ha analitzat les diferents eines de comunicació i difusió dels clubs i n’ha extret una sèrie de conclusions, entre les quals destaca que només els clubs de primera divisió tenen el web en català. El València CF és l’únic dels clubs que diposa d’un compte de Twitter en català, així com la seva ràdio oficial.

El català no està gens present en les comunicacions dels clubs de segona divisió B i de tercera. La Plataforma demana un tracte en català en les mateixes condicions en què es dona en idiomes com el castellà o l’anglès. Per a fer-ho possible, l’entitat ha contactat amb grups d’aficionats dels respectius equips que difondran la campanya a cada municipi i als estadis de futbol.

La Plataforma per la Llengua ha anunciat reunirà amb les directives dels clubs per a explicar-los la campanya, reclamar-los una major implicació en l’ús normal del català i oferir-los assessorament lingüístic. ‘Necessitem moltes signatures per fer pressió i aconseguir canvis significatius’, ha defensat l’entitat, que anima a signar al web www.ungolpelvalencia.org.

L’entitat considera que els clubs s’han de comprometre a treballar per a garantir els drets dels aficionats. En concret, demana complir tres mesures bàsiques, que passen per aplicar l’ús del català en la senyalització dels estadis de futbol com a signe d’identitat i vincle entre afició i equip; oferir les comunicacions del club en les mateixes condicions que la resta de llengües a través dels canals habituals (pàgina web, xarxes socials, ràdio i televisions pròpies del club) i treballar per la millora de l’atenció en català als aficionats.

Durant la presentació, Neus Mestres s’ha preguntat que ‘com pot la direcció d’un club donar l’esquena a la llengua que parlen bona part de la seua comunitat?’, atès que ‘els equips de futbol formen part de la identitat i també de la projecció exterior del poble valencià’, de manera que els converteix en ‘un exemple, també lingüísticament responsables’. Així mateix, la presidenta de l’entitat ha destacat que es presentarà la iniciativa a À Punt, la nova televisió valenciana, en els pròxims dies.

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb