Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

Barcelona (ACN).- Una novetat de la campanya del 27-S és la popularització de l’aplicació Periscope de Twitter, gràcies a la qual qualsevol persona que assisteix a un acte el pot retransmetre en streaming amb el mòbil. Les eines 2.0 com Periscope ajuden els partits a captar vots però alhora també els defineix políticament. Junts pel Sí permet geolocalitzar els ‘candidats’ i C’s facilita on són els membres de la llista durant la campanya. Catalunya Sí que es Pot ofereix finançar la candidatura amb microcrèdits i el PPC destaca que el candidat gestiona directament les xarxes socials. El PSC s’apunta a la moda del Whatsapp i la CUP reivindica l’estil planer. Mentre Unió aposta pels diàlegs del candidat amb ciutadans.

Alguns dels actes que estan duent a terme les candidatures en la campanya del 27-S estan tenint més difusió que en anteriors conteses electorals perquè alguns del seus assistents l’estan retransmeten en directe amb el mòbil. L’aplicació Periscope de Twitter permet a un usuari de la xarxa social gravar vídeos i retransmetre’ls en streaming. D’aquesta manera, tots els seus seguidors podran veure l’esdeveniment en directe. Per poder utilitzar aquest servei, cal tenir un compte a la xarxa social i descarregar-se l’aplicació al mòbil. Només Junts pel Sí ofereix un enllaç per obtenir l’aplicació.

En canvi, totes les candidatures excepte la CUP sí que han dissenyat un web específic per a la campanya del 27-S. Però mentre els web del PSC, PPC i Unió estan dedicats a la figura del candidat, els de Junts pel Sí i Catalunya Sí que es Pot corresponen a la confluència dels partits -CDC i ERC, en el primer cas, i ICV-EUiA, Podem i Equo, en el segon. En el cas de C’s, la candidata del partit ‘taronja’ comparteix protagonisme amb l’omnipresent Albert Rivera.

Fa anys que els partits polítics utilitzen les xarxes socials per arribar als ciutadans. Però quan s’acosta una contesa electoral com la del 27-S intensifiquen la seva activitat en aquestes xarxes per transmetre el seu missatge. Facebook, Twitter i Youtube són els canals en què totes les candidatures al 27-S hi tenen una forta presència. Així mateix, totes les candidatures llevat de la CUP s’han afegit a Instagram, la xarxa social que permet compartir fotografies i vídeos, ja sigui amb un perfil del partit o del candidat o de tots dos, que ha desplaçat l’aplicació fotogràfica de Flickr.

Una de les funcions que estan adquirint les xarxes socials i Internet en les darreres eleccions és la de difusió dels vídeos electorals dels partits, sobretot d’aquells que no es poden emetre per televisió per la seva llarga durada. És el cas, per exemple, dels vídeos-pel·lícules que han realitzat les candidatures de Junts pel Sí o la CUP per al 27-S. Així mateix, també els permet divulgar altres vídeos més especialitzats dirigits a col·lectius concrets.

Una de les qüestions que sorgeixen habitualment quan es parla sobre l’ús de les xarxes socials per part dels polítics és si són gestionades per ells mateixos o bé per un equip al darrere. En el cas del PPC, subratllen que el seu candidat al 27-S, Xavier Garcia Albiol, prefereix portar ell mateix les xarxes socials, malgrat rebi el suport del seu equip, perquè li agrada mostrar-se proper a la gent, un fet que el relacionen amb la seva etapa com a alcalde de Badalona. Els caps de llista de la CUP i Junts pel Sí tampoc no tenen un community manager, si bé en el segon cas reben recomanacions sobre quins temes o hastags haurien de seguir.

Un tret diferencial de les eleccions del 27-S és la conformació de coalicions per presentar-se plegats. En el cas de la confluència liderada per Lluís Rabell, posen en valor que l’equip de comunicació no està format per pedaços dels diferents partits, sinó que es tracta d’un equip integral. Pel que fa a la llista liderada per Raül Romeva, l’equip de comunicació està format per un representant de cada partit i els missatges i material de campanya es difonen a través dels comptes de les xarxes socials de les dues formacions.

Un element que destaca del web de Junts pel Sí és la possibilitat de geolocalitzar els simpatitzants de la llista sobiranista arreu del territori, que la candidatura anomena ‘candidats’ per emfatitzar la implicació de molts ciutadans en el projecte. En el cas de Catalunya Sí que es Pot, volen subratllar la transparència de la candidatura en oferir als ciutadans la possibilitat de donar microcrèdits a la coalició a través del web, per cobrir les despeses de la campanya.

El candidat del PSC a la presidència de la Generalitat, Miquel Iceta, fa anys que utilitza algunes de les plataformes que ofereix Internet. De fet, el socialista és conegut per la intensa activitat que duu a terme al seu bloc personal i al Twitter. D’altra banda, Iceta també ha sucumbit a la moda d’Instagram i ha obert un compte personal en aquesta xarxa social. De cara al 27-S, el PSC utilitza el servei de missatgeria Whatsapp per difondre el seus missatges electorals. Per rebre’ls, la persona interessada ha d’introduir el número de mòbil que proporciona el partit a l’agenda de contactes i enviar un formulari amb dades personals, que es troba al web del partit.

De la seva banda, Unió, que fa bandera del diàleg i del seny durant la campanya, ha inclòs en el web del seu candidat al 27-S, Ramon Espadaler, un vídeoblog en què l’exconseller d’Interior conversa amb ciutadans anònims i dóna resposta a les problemàtiques que hi exposen. La formació democratacristiana creu que la comunicació digital ha de ser concebuda dins del pla estratègic global i no com una peça separada.

Pel que fa a la CUP, l’esquerra independentista intenta traslladar el seu estil planer de fer política a les xarxes socials i l’única novetat per al 27-S és la producció de material específic per a aquests canals. El seu cap de llista, Antonio Baños, va obrir un compte a Twitter pocs dies després de ser escollit per encapçalar la candidatura.

En canvi, la candidatura de C’s, encapçalada per Inés Arrimadas, aposta per les tecnologies avançades i posa a disposició del seus simpatitzants l’aplicació ‘tour taronja’, que els permet saber en temps real en quin lloc estan els candidats del partit en un mapa interactiu de Catalunya, gràcies a la geolocalització dels seus tuits. Així mateix, com a novetat per al 27-S, en aquest mapa també s’hi poden afegir vídeos dels membres de la llista.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.