París va prohibir els patinets i ara s’ha encarat amb els SUV

  • Els parisencs voten a favor que un SUV, per aparcar al centre de la ciutat, pagui el doble que un vehicle normal

VilaWeb
Cartells de la campanya per a la votació de diumenge (fotografia: Edgar Sapiña).
The Washington Post
05.02.2024 - 21:40

The Washington Post · Karla Adam

Els parisencs van votar “sí” diumenge a una proposta per a triplicar les tarifes d’aparcament per als vehicles SUV al centre de la ciutat. La votació fou seguida de prop per la indústria automobilística i per moltes ciutats europees.

Amb un 54,5% dels vots, els residents de la capital francesa van votar a favor de cobrar 18 euros per hora per a aparcar al centre de la ciutat als conductors de SUV, els vehicles esportius utilitaris, generalment molt grans. Un cotxe normal en paga sis. La mesura forma part dels esforços contra la contaminació en una de les metròpolis més importants del món.

París va ser una de les primeres grans ciutats europees a adoptar programes de lloguer de bicicletes, i l’any passat esdevingué la primera ciutat d’Europa a prohibir els patinets elèctrics llogats. Fa dues dècades, era poc freqüent veure ciclistes al centre de París, però avui, gràcies a la introducció de nous carrils bici, no és estrany de veure-hi turistes i residents explorant la ciutat amb bicicleta.

Les butlletes de votació a favor i en contra de la consulta (fotografies: Mohàmmed Badra).

La batllessa de París, Anne Hidalgo, va dir que ara s’encarava amb els SUV per motius de seguretat viària, contaminació de l’aire i canvi climàtic. En un vídeo a Facebook (ja no utilitza X, abans Twitter, que considera un “abocador global gegant”), Hidalgo va esmentar un report del World Wild Fund for Nature que afirma que aquests vehicles són un 20% més contaminants que els cotxes normals. També va dir que un vianant tenia el doble de probabilitats de ser mort en una col·lisió amb un SUV que amb un vehicle normal i corrent.

Immediatament, grups de defensa dels conductors van atacar els plans de la batllia. Pierre Chasseray, portaveu de la campanya “40 milions de conductors”, va dir: “Penalitzar els SUV basant-se en el seu pes significa penalitzar les famílies. El SUV francès no és un Hummer americà.”

Els grups favorables a la mesura assenyalen la “inflació de cotxes” o l’anomenada “autoobesitat” –el fet que aquests darrers anys els SUV han crescut en amplada i en pes.

Segons un informe recent de Transport and Environment, un grup amb seu a Brussel·les, els SUV a Europa es van expandint un centímetre cada dos anys. El grup va descobrir que alguns dels cotxes nous a Europa ja no caben en els espais d’aparcament al carrer.

El batlle de Londres, Sadiq Khan, ha dit que vigilarà l’eficàcia dels plans de París, tot i que ell no té el poder d’aplicar imposts d’aparcament.

La proposta ara aprovada afectarà els SUV i més vehicles grans de no-parisencs que pesin més d’1,6 tones –o 2 tones en el cas dels vehicles elèctrics. Els qui viuen o treballen a la ciutat i tenen permisos d’aparcament a la seva àrea en restaran exempts.

Philipp Rode, director executiu de LSE Cities, un programa de la London School of Economics, creu que el referèndum és “simbòlicament important”. “París és una ciutat molt important que ha innovat en moltes coses –explica–. I, en última instància, una decisió com aquesta pot ser instructiva per a molta gent. Si vols conduir aquests vehicles en algun remot lloc d’Arizona, tu mateix. Però dins les ciutats els SUV són problemàtics.”

I afegeix: “Les ciutats europees tenen un paper en la formació del mercat.” I és per això que la indústria de l’automòbil segueix tan de prop això que passa a París.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any