Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

La Super Bowl, la final de la lliga de futbol americà (NFL), és l’espectacle esportiu anual més vist i vistós del planeta. Enguany l’espectacularitat de l’esdeveniment, protagonitzat pels Panthers de Carolina i els Broncos de Denver (a partir de les 00.00, hora nostra), superarà tots els llindars fins ara gràcies a la confluència de dos factors extraesportius: es tracta de la final número cinquanta i es juga a Santa Clara, al cor de Silicon Valley. Les principals empreses d’internet del món, la majoria amb seu en aquesta àrea de San Francisco, no han volgut deixar passar l’oportunitat i s’han abocat a convertir la Super Bowl 50 en una experiència tecnològica sense parangó.

Començant per l’Estadi Levi’s, el novíssim camp dels 49ers locals aixecat amb una inversió de 1.300 milions de dòlars. Dotat amb 650 quilòmetres de cables de fibra i 1.200 punts de connexió wi-fi, no es preveu que els 72.000 assistents en directe a la final d’avui tinguin problemes per a connectar-se des del mòbil. I és que, com declarava un dels responsables dels 49ers, ‘pràcticament tots els assistents a l’estadi ho fan amb mòbil, on cerquen estatístiques del partit, hi publiquen impressions i hi comparteixen imatges a les xarxes socials’. L’any passat, de fet, Facebook i Twitter van batre tots els rècords de trànsit durant la retransmissió de la Super Bowl.

Apple, per la seva banda, s’ha ofert a proveir l’organització (i els set mil voluntaris) amb tota mena de productes i equipaments, mentre que Google, a més de desenvolupar una de les principals apps específiques per a  final, ha posat a disposició dels assistents a l’estadi el centenar d’autobusos que diàriament transporten molts dels seus treballadors a la seu de Mountain View. En el transport de seguidors dels dos equips finalistes, també s’hi ha implicat la polèmica companyia Uber, amb un immens pàrquing per als seus vehicles a poca distància del Levi’s Stadium de Santa Clara.

Setanta càmeres al camp

Però és per televisió, on hi ha cada any més innovació tecnològica. La final de l’any passat, amb 114 milions d’espectadors sols als EUA, va ser el programa televisiu més vist de la història del país.

Per això la cadena CBS Sports, que en té els drets d’emissió, ha ampliat les quaranta-cinc càmeres de la final de l’any passat a setanta, per a captar tots els detalls del partit, en ultradefinició, i traslladar-los de la manera més fidel i immersiva als milions d’espectadors de tot el món. Moltes d’aquestes càmeres inclouen tecnologies i innovacions que es pot dir que tot just es proven en la Super Bowl 50, com l’Eye Vision 360, les càmeres ‘pylon’ (vegeu-ne un exemple en aquest vídeo) i l’última actualització de la SkyCam aèria.

Totes aquestes càmeres també serviran per retransmetre les estel·lars actuacions de la mitja part. Enguany al centre de l’estadi hi haurà Coldplay, Beyoncé i Bruno Mars. Lady Gaga, per la seva banda, serà l’encarregada de cantar l’himne nord-americà abans del partit.

Tot això és el present, però Microsoft ha anat una mica més enllà i ha imaginat enguany com serà veure la final de futbol americà en el futur, gràcies a la seva tecnologia hologràfica:

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.