Els Mossos investiguen per què el ministeri no va activa els senyals antiboira abans dels accidents a la AP-2

  • El govern espanyol diu que la visibilitat havia baixat puntualment a onze metres quan hi va haver els accidents a l'autovia

VilaWeb
ACN
01.01.2022 - 09:19
Actualització: 01.01.2022 - 12:13

El Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra investiguen per què el Ministeri de Transports espanyol no va activar ahir de matinada la senyalització antiboira a l’autopista AP-2 al pas per les Garrigues, on hi va haver tres accidents múltiples que van causar tres morts i una desena de ferits. Segons la poca visibilitat que hi havia a la zona a aquella hora, entre 150 metres i 75, s’haurien d’haver engegat les tres primeres de les quatre fases del protocol, amb panells, senyals lluminosos i focus. No obstant això, el ministeri, titular de la via i gestor d’ençà del primer de setembre passat, quan es van aixecar els peatges, no va avisar el Servei Català de Trànsit i diu que la visibilitat havia baixat puntualment a 11 metres.

Les tres primeres fases s’apliquen a partir d’una visibilitat de 300 metres o menys i són consecutives, tot i que es pot aplicar qualsevol fase sense haver passat per les anteriors. Aquest divendres a la matinada, hi havia una de les boires més espesses d’aquesta temporada de tardor i hivern.

El protocol antiboira l’aplicava Abertis fins fa quatre mesos, quan es van aixecar els peatges, però fa unes dues setmanes el ministeri va comunicar a la Generalitat que no veia necessari d’aplicar la quarta fase, la de tallar la via i desviar el trànsit en cas de visibilitat inferior als 75 metres. Trànsit es va oposar a aquest canvi i va demanar que almenys es prenguessin mesures alternatives, cosa que fins ara no ha passat.

Per la seva banda, la Direcció General de Carreteres del govern espanyol diu que tots tres accidents d’aquest divendres van passar per una situació molt especial en la qual havia baixat puntualment la visibilitat a menys d’11 metres. El ministeri diu que d’ençà de fa temps es col·labora amb Trànsit per a millorar els protocols antiboira i que es continuarà fent. Així, el govern espanyol insisteix que treballa per reforçar la senyalització amb senyals ocults que s’obriran quan s’engegui el protocol i que es col·locaran més carros de senyalització lluminosa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any