Quinze anys d’en Mic, quinze anys meravellant els infants catalans

  • L'espai del Super3 adreçat als espectadors de zero anys a quatre arriba a la quinzena amb la mateixa cura i el repte d'encarar la nova etapa del canal, que començarà a la tardor

VilaWeb
Arnau Lleonart
24.06.2022 - 21:40

Els primers anys de la vida són de descoberta. Una persona no deixa d’aprendre mai, però un infant arriba al món sense saber res i cada dia interioritza tot de coses que els adults donem per sabudes, però que per a ells són noves. Aquestes edats tan primerenques requereixen un llenguatge i una atenció específics, i justament això fa en Mic: el programa infantil del canal Super3, que aquesta setmana ha fet quinze anys. Que sigui un dels programes més longeus del Super3 no és casualitat. L’èxit entre els més petits és innegable i molts infants dormen acompanyats del peluix d’en Mic, una versió més reduïda i tova del titella que surt en pantalla.

“Ara fa quinze anys ens van encarregar que féssim un programa per als més petits, i es va comentar que fos amb titelles perquè era una manera de separar-se de la resta de continguts de la cadena”, recorda Laia Gimó, directora i productora d’en Mic. Ella i la resta de l’equip reben VilaWeb a la sala d’edició del programa, on enllesteixen una peça musical per a publicar coincidint amb l’aniversari. Entre una programació plena de sèries d’animació, un titella de llana com en Mic va saber captivar l’audiència de fins als quatre anys gràcies a un llenguatge audiovisual i uns codis propis.

“Volem la màxima màgia possible, fem que desapareguin els titellaires perquè els ninots prenguin vida”, explica Manel Trias, director artístic i coordinador de guions. Gran part de la màgia ve de posar els personatges davant un fons negre, molt pocs elements en pantalla i un ritme pausat. “És minimalista perquè creiem que s’ha de dosificar molt. No s’ha d’omplir la pantalla, sinó ensenyar bé cada cosa que surt perquè els nens, que són molt petits, la puguin reconèixer. Els nens llegeixen molt a través de la part visual”, afegeix Trias.

“A vegades pensem: ‘Si vingués un extraterrestre, com li explicaríem tal cosa?’ Els nens són això, fa poc que han nascut”, diu Maica Messeguer, guionista. “No saben res, els ho podem mostrar amb el mateix valor. Una pedra, una flor, un fanal… tot té la capacitat de meravellar.”

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Jordi Barcelona, Laia Gimó, Manel Trias i Maica Messeger, amb en Mic.
Laia Gimó i Manel Trias expliquen com va ser la creació d'en Mic, ara fa quinze anys.
Edició de la cançó "Quinze són quinze", amb en Mic i en Cincsegons.

En els quinze anys d’ençà de l’estrena, el món del Mic s’ha expandit més enllà de la pantalla del televisor, on s’emet cada dia. És un dels continguts digitals de més èxit del Super3, amb més d’onze milions de reproduccions a YouTube, i se n’han comercialitzat més de quaranta productes diferents que acosten els personatges a la vida física dels nens. El producte de més èxit és el peluix, però també se’n venen samarretes, llibres i discs amb les cançons que es canten al programa, tant de pròpies com de tradicionals catalanes.

En Mic és l’estrella del programa, però no està tot sol. D’ençà del primer dia l’acompanyen la Mosca, el Caragol i en Cincsegons, que en Manel Trias defineix en oposició a en Mic: “Si en Mic és qui ho ha d’aprendre tot i té uns ulls grandiosos per a mirar, en Cincsegons mira a través de les seves ulleres. Hi ha filtre, ve de la posició de l’adult. Si en Mic és tot material, l’altre és aire. És l’abstracció, just fora del terreny on es mou en Mic.” D’entrada, havia d’aparèixer molt poc en pantalla –per això es diu Cincsegons–, però aviat van veure que era un bon complement. “És més adult, ens permet un llenguatge més elaborat que no pas el d’en Mic, que és bastant limitat. El suport d’en Cincsegons ens dóna molt de joc”, diu Laia Gimó. Si en Mic descobreix i es meravella, en Cincsegons és qui explica com funcionen les coses i fa rodolins o jocs de paraules.

Artesania i cura

Durant els quinze anys d’emissió, el programa ha creat un estil Mic que ja és totalment identificable. Tots els elements que hi apareixen són fets artesanalment i, fidels al minimalisme, es cuiden molt de no introduir-hi objectes a la babalà. “No creem elements nous per a cada història, volem que hi puguin jugar unes quantes vegades. El Mic no té deu nines, té la Nina grenyuda. Té una pilota i un sorral amb les mateixes quatre coses.”

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
En Mic, a la falda de Manel Trias, director artístic i coordinador de guions.
Laia Gimó, directora del programa, obre l'armari d'atrezzo i mostra el sol i la lluna.
Qualsevol cosa petita es pot convertir en un element de joc per a en Mic. Ací, Manel Trias mostra un colador, que també pot ser un barret.

Moltes coses són iguals que quan va començar el programa, però alhora hi ha hagut una evolució en el guió, que ha polit l’estil, la postproducció i la realització, que s’ha beneficiat de l’evolució tecnològica. També han afinat afinat la manera de manipular els personatges i el to dels titellaires, que són els mateixos que van començar ara fa quinze anys. Ara, qui cerqui un canvi radical entre el primer episodi i ara no el trobarà pas. “Som molt curosos a l’hora de fer coses molt senzilles i que qualsevol nen pugui entendre, som molt minimalistes. Procurem que no hi hagi recursos audiovisuals que són habituals al cinema, però per als quals has de tenir una cultura audiovisual”, diu Jordi Barcelona, realitzador.

“És un programa lent perquè ho ha de ser. No volem divertir tota la família, volem ser un espai segur. Els pares saben que si deixen el nen vint minuts mirant en Mic tot el que vegi serà adequat”, diu Maica Messeguer, guionista. Durant els quinze anys, l’equip ha estat testimoni de l’admiració i l’estima dels espectadors, però són conscients que els nens creixen molt de pressa i miren uns altres programes més dinàmics. “Els espectadors miren en Mic durant tres o quatre anys, però són tan petits que quan es fan grans ja no recorden aquest amor que tenien. És una relació efímera, molt intensa perquè dormen amb el peluix d’en Mic i tot, però s’acaba. La gran sort és que sempre vénen més infants al món”, reflexiona Messeguer.

En Mic continuarà al nou Super3

Fa mesos que la CCMA prepara una renovació total del canal Super3 que l’ajudi a reenganxar amb l’audiència infantil i juvenil, que durant aquests darrers anys s’ha enfonsat. Una de les claus del nou canal, segons que va explicar la presidenta de la CCMA, Rosa Romà, serà obrir un univers digital i multicanal amb continguts específics per a totes les xarxes socials. I una altra serà la creació de dues franges diferenciades dins el canal segons l’edat, amb continguts adreçats als gusts i l’etapa madurativa de cada moment. I, en aquest nou Super3, en Mic continuarà essent una figura clau per als més menuts.

Tot i que el programa no canviarà, sí que s’afegirà als aires de renovació estrenant noves històries que ja preparen i que seran acompanyades per noves sèries i programes infantils. Segons que va anunciar Romà, la previsió és duplicar el pressupost per a contingut infantil de l’any passat i triplicar-lo el vinent. “La voluntat del canal és fer un entorn per als petits i que en Mic estigui acompanyat de més continguts”, avança Gimó.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any