Martí Boada: “La fusta és el material sostenible que més ens ha acompanyat”

  • “Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat” ajuda a entendre que la fusta és i hauria de continuar essent l'aliada d’un progrés sostenible

VilaWeb
Carme Escales
11.12.2022 - 21:40
Actualització: 12.12.2022 - 17:24

L’antiga creença de l’arbre com a ésser protector va donar lloc a l’expressió “toquem fusta”, i dóna nom ara a l’exposició que fins el 22 de gener es pot visitar al Museu del Disseny de Barcelona. És un repàs històric de l’acompanyament i el gran servei que boscs, arbres i fusta han fet sempre a la humanitat. I una crida a tenir en compte el bosc avui, com a recurs valuós i inspiració contra el canvi climàtic.

El foc, la roda, els vaixells, els instruments, els mobles, els jocs i tants estris domèstics i fabrils més han escrit la nostra història, amb fusta. La noblesa i sostenibilitat d’aquest material natural ha dibuixat el progrés que ens ha portat fins on som avui. Del transport, gràcies a la roda, els carros i els vaixells, fins als telers de la indústria tèxtil, passant per la música, que no sabem si ens hauria arribat sense els instruments fets de fusta, tenen l’origen al bosc.

La mostra “Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat” és formulada amb l’òptica del disseny, però, tal com expressa Martí Boada, que n’és comissari amb Pilar Vélez: “En aquest temps d’emergència climàtica, la música de fons de l’exposició té la vocació d’ajudar, d’aportar un bri d’esperança en aquest compromís històric en què som, mostrant-nos com el bosc pot ser un model ecològic de desenvolupament sostenible.”

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Començant per allò més senzill, la descripció de les parts i el funcionament d’un arbre, l’exposició ens introdueix en aquest exemple d’economia circular que és el bosc i cadascun dels arbres. “L’energia i la matèria la fabrica el bosc mateix, i no genera excedent”, precisa Boada, per això al bosc avui se li reconeix una funció mitigadora important de l’escalfament climàtic derivat de les emissions dels gasos d’efecte hivernacle. Amb un enfocament pedagògic, veiem el procés vital de l’arbre, des de la germinació d’una llavor, la seva formació i com funciona el miracle de la seva vida a partir de la fotosíntesi, la radiació lumínica del sol que permet la creació de matèria orgànica. Així, els arbres i les plantes del bosc creixen i funcionen autònomament, per això esdevenen un model inspirador de bioeconomia. “La fusta és el material sostenible que més ens ha acompanyat. L’arbre es regenera, el que es talla torna a sortir, perquè la soca brota”, explica Boada. “Els boscos ben gestionats poden ser una via sostenible per a ajudar a combatre el canvi climàtic.”

Un recorregut per tot un bé de fusta

L’arbre i tot allò que la fusta ens pot facilitar per a la vida i la salvaguarda del planeta ens ho mostra un recorregut pels usos al llarg de la història d’aquest material. En un gran espai diàfan amb diferents plafons, hi ha exposades quatre-centes vint peces i documents gràfics i escrits sobre fusta, de totes les èpoques, com ara les llances trobades a la localitat alemanya de Schöningen fetes ara fa tres-cents mil anys. També hi ha les tauletes de fusta de Vindolanda, a Anglaterra, considerades els manuscrits més antics del Regne Unit, i una rèplica en construcció de la nau San Juan, el balener guipuscoà que va naufragar l’any 1565.

Sitges de gra, cullerots, forques de lledoner fabricades a Alentorn, a la Noguera, van il·luminant la consciència sobre el gran valor d’aquesta matèria primera que hauria de ser el material per excel·lència en la construcció del segle XXI, tal com l’exposició mateixa clama. Boada hi insisteix: “Hem d’anar cap a un model universal que deixi de banda la dependència del petroli i els hidrocarburs. El bosc, si tens un pla de gestió i fas una activitat extractiva que no superi la seva capacitat de regeneració, és el model de sostenibilitat perfecte.”

Precisament per a convèncer del potencial de la fusta, avui i en endavant, la mostra recull alguns exemples d’aplicacions actuals, i en combinació amb tecnologies avançades, com ara l’aeronau enviada a Mart de l’Agència Espacial Europea ESA (2016), que, a la punta, tal com es veu en la maqueta de la càpsula, incorpora suro per la seva resistència sotmès a canvis de pressió i temperatures extremes. També s’hi poden veure unes sabates de suro laminat dissenyades per Jasper Morrison, per al projecte Metamorphosis (2013), la planxa de surf de Garrett McNamara (2013) i els tamborets d’Álvaro Sisa (2013). La fusta ha estat, és i hauria de continuar essent la gran aliada d’un progrés sostenible a escala planetària. I la mostra al Museu del Disseny demostra que és possible.

Bioconstrucció

Amb els ulls posats en el present i en el futur, el gran espai expositiu acull el prototip d’una casa, a mida real, de noranta metres quadrats en els quals podem entrar. Ha estat fabricada amb fusta, suro i palla i respon a les exigències i desafiaments per a fer front a la crisi ambiental. La fusta emprada en la construcció de l’habitatge, anomenat MHM, té la certificació PEFC, que és el sistema de certificació forestal més implantat del món i que vetlla per garantir que els boscs es gestionen de manera responsable. A més, amb l’objectiu d’utilitzar l’habitatge MHM com a banc d’aprenentatge, s’ha construït en col·laboració amb alumnes de tres escoles de Catalunya: l’institut Provençana de l’Hospitalet de Llobregat, especialitzat en la branca de construcció, l’institut Guillem Catà de Manresa i l’EMAD Escola Municipal d’Art i Disseny de la Garriga, especialitzada en fusteria.

La mostra del Museu del Disseny és gairebé imprescindible per als inquiets i sensibles al canvi climàtic. Hi ha una gran cronologia del 1966 fins a l’actualitat que aplega les cimeres, els tractats internacionals i les declaracions d’emergència climàtica. Ha estat elaborada pel doctor en ciències ambientals, geògraf i naturalista Martí Boada, que recentment ha estat guardonat amb el Premi Canigó a la Universitat Catalana d’Estiu.

Clou l’exposició un espai de coneixement, reflexió i experimentació que convida els visitants a interessar-se per la realitat que ens envolta i les alternatives que tenim, com ara el disseny que fa servir la fusta, que ens han de permetre de viure més bé, d’una manera més sostenible i responsable col·lectivament.

I en el llibre sobre l’exposició, editat per Blume i l’Ajuntament de Barcelona, encara s’aprofundeix més en la importància fonamental dels boscs, com a condicionadors de l’aire del món i coberta terrestre principal de la Terra: “Sense ells el món seria un lloc inhòspit, inhabitable. Compleixen tres funcions: ecològica, social i productiva.” Són 221 pàgines de veritable compromís divulgatiu sobre el paper del bosc en la sostenibilitat.

Martí Boada n’ha fet el seu camp de treball, estudi i divulgació, també per mitjà de l’art. En una altra exposició seva, “Forest Art”, itinerant, Boada ens obre els ulls a descobrir i gaudir d’una mirada dels arbres i els boscs com a escultures artístiques fetes per la natura, en arbres tombats i materials de bosc, com a peces d’art. Aquests dies s’exposa a les Borges Blanques, amb previsió d’anar a Prada de Conflent i, a partir de començament de març, es podrà veure a l’edifici de l’antiga destil·leria Calisay d’Arenys de Mar.

“Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat” s’emmarca en la línia de recerca del Museu del Disseny sobre disseny socialment responsable i sostenible i forma part del programa de la conferència anual de l’European Forest Institute, que va designar Barcelona Ciutat Europea del Bosc 2022.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any