Entra en vigor la ‘llei rider’ per a acabar amb els falsos autònoms entre els repartidors

La normativa que estableix que els treballadors de repartiment a domicili siguin assalariats i no autònoms

VilaWeb
Redacció
12.08.2021 - 08:41
Actualització: 12.08.2021 - 10:41

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Avui entra en vigor l’anomenada llei rider, la normativa que estableix que els treballadors de les plataformes de repartiment a domicili siguin assalariats i no autònoms. D’aquesta manera, podran gaudir de vacances, permisos retribuïts o reduccions de jornada, entre d’altres. A més a més, el text també estableix el dret de conèixer els algoritmes que utilitzen les plataformes per tal que puguin ser estudiats i millorar l’ús de la intel·ligència artificial en matèria de relacions laborals. La mesura, impulsada pel Ministeri de Treball i Economia Social espanyol i consensuada amb sindicats i patronal, s’activa després que hagi expirat la moratòria de tres mesos que havia de servir perquè les empreses del sector s’adaptessin a la nova realitat. 

No obstant això, encara hi ha incertesa sobre com aquestes plataformes s’adaptaran a la nova normativa. De les quatre grans plataformes de repartiment a domicili, tres – Glovo, Deliveroo i Uber Eats – van mostrar el seu rebuig a la modificació i cada una ha optat per una via diferent davant l’entrada en vigor de la llei. 

Glovo mantindrà com a autònoms prop del 80% dels seus treballadors, però amb el que ells anomenen un nou model de relació, que permetrà als repartidors treballar de forma simultània amb altres aplicacions i activitats. A més a més, ha assegurat que contractarà de forma directa prop de dos mil repartidors, que tindran horaris, retribucions fixes i rutes concretes per aquells serveis que siguin viables a escala tecnològica i operativa. Segons l’empresa, aquesta és una primera fase de transició que s’anirà ampliant durant els pròxims mesos. 

Uber Eats deixarà de comptar amb autònoms i subcontractarà a tots els riders a través d’empreses especialitzades en repartiment, externalitzant així el servei per tal de complir amb la nova normativa. Pel que fa a Deliveroo, el grup manté la seva intenció de deixar d’operar al país arran de l’aprovació de la llei. Al setembre, té previst iniciar un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) de tres mil vuit-centes setanta-una persones. 

La plataforma que no haurà de fer ajustos és Just Eat, atès que és l’única de les quatre grans plataformes que fa servir un model laboral propi. De fet, coincidint amb l’entrada en vigor de la nova llei, l’empresa vol tenir ara una xarxa pròpia de repartidors, que ja està negociant amb els principals sindicats del país. 

Aquesta mateixa setmana, Comissions Obreres (CCOO) ha imposat dues denúncies contra Glovo davant la Inspecció de Treball, assegurant que l’empresa fa trampes per adaptar-se a la nova llei. Segons el sindicat, l’empresa busca escapar-se de la responsabilitat social i adverteix que estaran especialment alerta per evitar-ne incompliments. En la mateixa direcció, Riders x Derechos també ha criticat el model de Glovo que el veuen com una estratègia per saltar-se la llei i han qüestionat la legalitat de la nova fórmula que vol impulsar Uber Eats. 

D’altra banda, les associacions de repartidors proautònoms, que han convocat diverses protestes contra la llei els últims mesos, han advertit que la regulació implicarà més precarietat pels que treballin com a assalariats amb contractes temporals. 

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies