20.04.2025 - 21:40
|
Actualització: 22.04.2025 - 22:26
En la carta de 40 secretaris de l’ANC (42, diumenge a migdia: normalment, 31 o 32 solen votar a favor de les propostes del Comitè Permanent, encapçalat per Lluís Llach), publicada en aquest diari com a resposta a una altra, publicada a El Món, per 17 companys del mateix secretariat (normalment, 22 o 23 solen votar a favor de les propostes del grup crític amb el Comitè Permanent, encapçalat per Josep Costa), hi manca una informació de gran importància, obviada segurament pel redactor a fi de no entrar en polèmiques: el fet que alguns d’aquells 17 secretaris, que, en la seva carta oberta al president de l’ANC, afirmaven haver desat al calaix l’anomenada “llista cívica”, no s’hi van estar de demanar, explícitament o implícitament, en algunes de les esmenes que van presentar al full de ruta, una nova llista electoral promoguda per la mateixa Assemblea. I com que em sembla que no es tracta d’una qüestió personal, ni únicament de la proposta instrumental d’un grup particular, crec que caldria parlar-ne obertament com el que és: un fantasma que respon a una necessitat real. I encara que se’n vulgui negar la presència, no deixarà de ser un incordi que treurà la son a l’ANC, en particular, i al moviment independentista, en general, per molts cops d’escombra que li clavem i per molts tranquil·litzants que ens vulguem subministrar amb cartes o sense.
El fantasma és el següent: quina organització política es necessita per a vehicular els moviments de carrer, en els termes que propugna el full de ruta de l’ANC, aprovat per una majoria de més del 80% dels votants? Més cruament: la represa del moviment ha de passar gràcies a una organització política que estiri del carro o, inversament, mercès a la creació de l’organització necessària per a fer la independència seguint la represa del moviment? Hi poden anar de bracet, mobilització i organització política nova de trinca? El fet segur és que, tant si es vol com si no es vol, ens caldrà una organització política de nova planta; en cas contrari, millor no parlar de fer la República Catalana que hauria de crear les noves condicions per a la representació de la voluntat nacional.
II
Fins el Primer d’Octubre, Junts pel Sí, al capdavant del govern de la Generalitat, i la CUP eren la politja de transmissió, més o menys inestable, que havia de portar al parlament l’energia històrica llevadora de la independència. Una vegada aquestes formacions s’han revelat impotents per a dur a terme aquella tasca, hi resta un espai polític institucional ocupat formalment per un parlament de majoria espanyolista que segrega un govern de la Generalitat al servei d’una renovada submissió a Espanya. En seria el corol·lari –si no l’antecedent, segons com es miri– el fet que el mateix moviment independentista, capaç, en moments de plenitud, de conjuminar mobilització i representació institucional, s’hagi trencat en dues parts desiguals: una d’absentista, tant al carrer com a les urnes, i una altra d’activa, que, tot reprenent la mobilització al carrer, aspiraria a recuperar la iniciativa política que torni a posar la necessitat d’independència al bell mig de l’escenari nacional. Mitjançant el seu full de ruta, l’ANC representa aquesta última opció, però hi manca l’eina política que, bo i arrossegant la massa absentista tant al carrer com a les urnes, sàpiga convertir en poder constituït l’energia històrica de què parlàvem. Quan la mobilització esdevé activisme, és a dir, ideologia, està condemnada a dependre de forces externes, que no controla (“la política que no fem nosaltres, ens la faran uns altres”), o a transformar-se en força política no pensada (“substituir els partits per llistes cíviques”).
III
En termes estratègics, em sembla clar que només un moviment al carrer, massiu i ben organitzat, serà la garantia de la creació a llarg termini d’una organització política nova de trinca, en les condicions de nació sotmesa a un domini colonial com el que patim. En termes tàctics, però, no em sembla menys clar que necessitem a curt i mitjà termini una eina que intervingui entre el carrer i el marc institucional establert per a capgirar els equilibris de poder que garanteixen la continuïtat de la dominació espanyola, és a dir, per a recuperar la majoria absoluta al parlament. I és amb la detecció d’aquesta necessitat política –d’aquest fantasma– que fa forat un projecte de llista cívica, plataforma electoral o grup d’electors, com se’n vulgui dir, tant més reclamada que la pèrdua de la majoria absoluta al parlament ha adquirit un significat alhora simbòlic i material, com de fi d’una etapa que el dominador voldria convertir en “pacificació”. El problema comença quan no es disposa de la massa crítica indispensable per a donar suport a una organització circumstancial, que, per definició, només hauria de tenir validesa com a oportunitat electoral, però que no podria garantir la pròpia supervivència a llarg termini. I no la podria garantir perquè jugar en el camp acotat per un sistema antidemocràtic, que no consent ni tolera l’alternativa de poder per la independència, és gastar pólvora en salves. En aquestes condicions, la pretensió d’aconseguir majories absolutes es revela doblement utòpica: no pot esperonar el vot absentista, severament crític amb una representació merament electoral, sense garantir que ha de servir per a fer un “pas endavant”, però tampoc no podria executar, arribat el cas, el poder d’una majoria absoluta independentista sense haver dissenyat prèviament els passos i mecanismes de resistència (i això només ho pot fer una organització política ad hoc, nova de trinca) contra un estat decidit a fer la guerra amb tots els mitjans al seu abast. En aquest últim cas, una llista cívica que no fos una mera crossa dels partits ex-independentistes, no hauria pas de ser un projecte amb caducitat electoral, sinó de llarg termini, que anul·laria d’arrel els espais intermedis autonomistes per actuar directament, en tots els fronts, contra l’estat. I, llavors, ja no seria una llista cívica electoral, sinó un embrió d’organització política nova de trinca, que no era pas el projecte presentat als socis de l’ANC. La qüestió, òbviament, no és resoluble amb una ANC “al marge de cap actor polític”, com diu la carta dels 17 membres del secretariat, sinó mirant l’entorn i adonant-se que, vulguis que no, la mateixa Assemblea té davant els nassos el problema de ser un actor polític o no ser-ho, ja que la incompareixença manifesta de cap organització política independentista l’obliga alhora a mobilitzar el carrer i a dirigir-lo políticament. Atès el currículum d’alguns dels signants de la carta dels 17 crítics del secretariat, dono per fet que no propugnen que les mobilitzacions previstes en el full de ruta hagin de caure en sac foradat mentre creix la crosta del sistema de dominació autonomista –una crosta, sigui dit de passada, a la qual contribuiria qualsevol llista o plataforma electoral que abans no tingués resolt el problema cabdal de crear l’organització política necessària per a fer la independència. A mi, particularment, em sembla que el problema és que a l’ANC, en general, li reca de pensar un projecte polític que vagi més enllà de la participació electoral en termes formals; i això planteja el greu problema que només pensem en termes de democràcia representativa, o sigui, de poder delegat en la forma-partit, mentre que la independència enfront de l’estat espanyol demana un disseny d’organització política radicalment nova que representi l’energia col·lectiva que, en termes de poder directe, exigeix la consecució de la plena llibertat nacional. I, com que aquesta perspectiva mareja el més ardit dels nostres conciutadans, la sortida més airosa és continuar fent allò que hem fet fins ara mentre ignorem que, ni que tornéssim a aconseguir la majoria absoluta al parlament, amb unes mobilitzacions dignes dels anys més potents del procés, el problema romandria irresolt sense haver creat, en paral·lel, l’organització adient que proclami la independència i sostingui la República Catalana.
IV
Per a disposar d’una massa crítica, en qualsevol cas, cal dissenyar, promoure i organitzar mobilitzacions que demostrin, en viu, l’antagonisme amb el tracte colonial que patim. També, en aquest punt, l’ANC s’ha compromès a actuar bo i seguint el full de ruta aprovat. Però, en mancar-li un projecte d’organització política que el dugui a terme, és com si un estat major dissenyés perfectament tots els moviments d’una armada i no hi posés els vaixells necessaris per a emprendre la navegació; inversament, disposar d’una armada i no saber on fer-la anar, traçar-ne el periple, o preveure-hi els esculls, equival a fer batalles sobre els mapes. Si, com semblaria lògic, l’organització política que ha de dur a terme l’èxit de la navegació ha de néixer fora de l’ANC, ens haurem de preguntar en quines instàncies s’hauria de crear, a partir de quines forces, i amb quins pressupòsits i mitjans. O haurem de confiar que els partits ex-independentistes tornin a port i es posin al capdavant de la nova armada? N’hi ha que pretenen que l’actual direcció de l’ANC és un “submarí” dels partits existents per a recuperar el carrer, però, a banda que això només pot embadocar badocs desinformats, no dóna resposta a la qüestió principal: es pot reprendre la mobilització sense una direcció política organitzada per a fer la independència? Si diguéssim que això fóra possible, negaríem l’experiència viscuda per centenars de milers de persones que ja no combreguen amb la idea que el moviment ho és tot; si diguéssim que no és possible, caldrà saber com es fa per a lligar represa i pensament, pensament i acció, acció i organització.
De tot això, no en parlen, les cartes de la baralla de l’ANC. És que no poden? ¿Potser no volen? O és que no en saben? Tanmateix, allò que no podran dir és que ho ignoren, perquè el fantasma hi és tant per activa (“com recuperar la majoria al parlament”) com per passiva (“si ens movem tots a l’una, ja ho tindrem”). Mentrestant, 42 secretaris fidels a la tradició de l’ANC han pres posició per les mobilitzacions com a primera providència per a sortir del pou; la carta publicada en aquest diari és una invitació a la resta del secretariat per a reprendre, junts, la marxa cap a la independència.