La UE fracassa en les negociacions internes per a ratificar l’acord comercial amb els EUA

  • Les institucions europees no es posen d'acord, tot i les amenaces de Donald Trump d'aplicar nous aranzels als cotxes de la UE

VilaWeb
07.05.2026 - 08:28
Actualització: 07.05.2026 - 08:29

Les negociacions entre els estats membres i el Parlament Europeu sobre l’acord comercial entre la Unió Europea i els Estats Units han acabat sense cap conclusió, després d’unes sis hores de reunió. Les institucions, doncs, s’insten a continuar negociant internament l’acord, tot i la recent amenaça del president dels EUA, Donald Trump, d’aplicar aranzels del 25% als vehicles europeus.

Les institucions es tornaran a reunir el 19 de maig amb el compromís d’avançar en la implementació de l’acord, ha dit el ministre de Comerç xipriota, Michael Damianos. El negociador del PE, Bernd Lange, ha celebrat que “hi ha hagut progrés, però que encara queda camí”. El diàleg a tres bandes treballa per un acord “preferencial i quotes” en alguns productes nord-americans.

Les parts asseguren que s’està treballant sobre “una bona base” i que ara la feina continuarà de manera tècnica fins a una pròxima reunió. Damianos, qui actua com a negociador per part dels estats membres perquè Xipre actualment ostenta la presidència rotatòria del Consell de la UE, ha dit que estan compromesos per obtenir un acord que doni “certesa i estabilitat a les empreses europees”.

L’eurodiputat socialista alemany Lange també ha compartit que l’objectiu és assegurar que “s’honori l’esperit de l’acord de Turnberry”.

Trump i la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen van segellar un pacte comercial el 27 de juliol des del ressort de golf propietat del president nord-americà a Escòcia. La proposta marcava uns aranzels del 15% a totes les importacions europees als Estats Units, i, a la vegada, que les vendes dels EUA a la zona comunitària estiguessin exemptes d’aranzels.

També s’està negociant una legislació que cobreix el tractament exempt d’aranzels per a la llagosta i per productes processats de llagosta.

El parlament va adoptar a finals de març la seva postura reclamant una clàusula de suspensió, on es permetria anul·lar l’acord en el cas que els Estats Units apliquessin nous aranzels superant el llindar del 15% pactat. També entraria en vigor si els EUA “amenacessin la integritat territorial dels estats membres” o fessin “xantatge econòmic”.

L’altra clàusula que reclamen des de l’eurocambra és una sunrise clause (clàusula d’alba) per aconseguir que l’acord entre els EUA i la UE només entri en vigor si el país nord-americà respecta els seus compromisos. El Parlament Europeu també demana la sunset clause (clàusula de caducitat) que posa el 31 de març del 2028 com l’últim dia que el pacte entre les dues potències estaria en vigor.

El primer diàleg a tres es va fer el 13 d’abril i des d’aleshores s’han organitzat quatre reunions interinstitucionals a escala tècnica.

A principis d’aquesta setmana, el comissari europeu de Comerç, Maroš Šefčovič, es va reunir amb el representant de Comerç dels EUA, Jamieson Greer, per a posar-lo al dia de les negociacions i reclamar que no apliquessin uns aranzels del 25% als vehicles europeus.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor