El mestre Jordi Savall, al capdavant del seu conjunt Hespèrion XXI, oferirà aquest vespre al Palau de la Música Catalana, en el marc del Festival Clàssics, el programa Follies, Batalles & Planys. Corresponent també al cicle Palau Fronteres, el concert girarà entorn de la variació i de la improvisació instrumentals a finals del Renaixement i el Barroc, amb músiques d’alguns dels millors compositors del Renaixement, dels quals Savall és especialista.

El concert inclourà, per tant,  pràctiques que foren conegudes com a gloses o disminucions i que habitualment es feien sobre temes musicals de llarga tradició, segons que explica la doctora en musicologia i cantant Aurèlia Pessarrodona. Dins l’àmbit de la dansa s’interpretaran obres de Diego Ortiz, Marin Marais, Gaspar Sanz, Santiago de Murcia, Juan García de Zéspedes, diverses peces de Baltasar Jaime Martínez Compañón que figuren al Còdex Trujillo del Perú i la romanesca Greensleeves to a ground (anònim).

En l’àmbit de pràctiques relacionades amb la improvisació a l’àrea anglesa, sobretot al voltant de la lyra-viol, s’interpretaran peces del musical humors de Tobias Hume i de l’anònim Manchester gamba book, un repertori que Savall ha ajudat a difondre. I també, al bell mig del concert, el Concert XLIV à deux violes égales, una peça de Tombeau les Regrets de Jean de Sainte-Colombe (el pare).

Reivindicar la vigència dels clàssics

El concert està inclòs en la programació del tercer Festival Clàssics, que se celebra del 5 de novembre al 21 de desembre a Barcelona, i que enguany se centra en la ira. El certamen està organitzat per La Casa dels Clàssics, un espai que reivindica la vigència dels clàssics de tots els temps i els divulga en tots els llenguatges, entre un públic ampli, divers i transversal.

Jordi Savall (1941) fa més de cinquanta anys que dona a conèixer al món meravelles musicals abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit. Dedicat a la recerca d’aquestes músiques antigues, les llegeix i les interpreta amb la seva viola de gamba o també com a director. Les seves activitats com a concertista, pedagog, investigador i creador de nous projectes, tant musicals com culturals, el situen entre els principals artífexs del fenomen de revaloració de la música històrica.

És fundador, juntament amb Montserrat Figueras, dels grups musicals Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989), amb els quals explora i crea un univers d’emocions i de bellesa, i les projecta al món. Amb la seva participació en la pel·lícula d’Alain Corneau Tous les matins du monde (1991), la seva intensa activitat concertística discogràfica i amb la creació del seu propi segell, Alia Vox, fundat conjuntament amb Montserrat Figueras el 1998, Savall demostra que la música antiga no ha de ser necessàriament elitista i que interessa a un públic de totes les edats cada vegada més divers nombrós.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.