Els infants d’escoles exposats al soroll del trànsit tenen un desenvolupament cognitiu més lent

  • El treball de camp es va estendre durant dotze mesos entre els anys 2012 i 2013

VilaWeb
Redacció
02.06.2022 - 21:17
Actualització: 02.06.2022 - 21:19

Els nens i nenes que van a escoles amb més soroll de trànsit mostren un desenvolupament cognitiu més lent, segons un estudi encapçalat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) que publica avui la revista PloS Medicine. L’estudi ha estat dirigit pels investigadors Maria Foraster i Jordi Sunyer, i ha comptat amb la participació de 2.680 nens i nenes d’entre set anys i deu.

La principal conclusió de l’estudi, que s’ha dut a terme a trenta-vuit centres escolars, és que el soroll del trànsit a les escoles té un efecte perjudicial sobre el desenvolupament de la memòria de treball i la capacitat d’atenció de l’alumnat de primària. Segons els investigadors, la capacitat d’atenció fa possible atendre a estímuls específics de forma selectiva o centrar-se en una tasca concreta durant períodes de temps prolongat, mentre que la memòria de treball o memòria operativa és el sistema que permet de mantenir i manipular informació en períodes curts de temps. A més, és necessari processar de manera contínua i eficaç la informació emmagatzemada en la memòria de treball es parla de memòria de treball complexa.

El treball de camp es va estendre durant dotze mesos entre els anys 2012 i 2013, al llarg dels quals els alumnes van fer quatre vegades els tests cognitius mentre els científics, en paral·lel, mesuraven el soroll tant a l’exterior de les escoles, com als patis i a l’interior de les aules.

Transcorregut un any d’estudi, la progressió de la memòria de treball, de la memòria de treball complexa i de la capacitat d’atenció va ser més lenta en aquells alumnes que assistien a escoles amb més soroll de trànsit. Per exemple, un augment de cinc decibels en els nivells de soroll exterior es va traduir en un desenvolupament de la memòria de treball un 11,4% més lent que la mitjana i en un desenvolupament de la memòria de treball complexa un 23,5% inferior a la mitjana.

Així mateix, una exposició a cinc decibels addicionals de soroll del trànsit exterior es va traduir en un desenvolupament de la capacitat d’atenció un 4,8% més lent que la mitjana. “El nostre estudi reforça la hipòtesi que la infància és un període vulnerable en el qual estímuls externs com el soroll poden afectar el ràpid procés de desenvolupament cognitiu que té lloc abans de l’adolescència”, ha destacat Jordi Sunyer.

Partint del mapa de soroll de trànsit rodat de la ciutat de Barcelona de l’any 2012, els investigadors també van estimar els nivells mitjans de soroll al domicili de cada participant. No obstant això, en aquest cas no van observar cap relació entre el soroll en el lloc de residència i el desenvolupament cognitiu.

“Això podria deure’s al fet que l’exposició al soroll a l’escola és més perjudicial perquè afecta finestres vulnerables de concentració i a processos d’aprenentatge. D’altra banda, mentre que als centres escolars es van efectuar mesuraments de soroll, als domicilis es van fer estimacions a partir d’un mapa de soroll que podria ser menys precís i que únicament reflectia el soroll a l’exterior”, ha puntualitzat Maria Foraster.

Aquest estudi amplia l’evidència dels efectes del transport sobre el desenvolupament cognitiu infantil, que fins ara s’havia observat per a escoles exposades a soroll d’avions i per a escoles exposades a contaminació atmosfèrica procedent del trànsit rodat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any