Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El film La vampira de Barcelona ha estat el triomfador de la tretzena edició dels Premis Gaudí, que atorga l’Acadèmia del Cinema Català. En una cerimònia sense precedents arran de les restriccions imposades per la pandèmia de covid-19, el film dirigit per Lluís Danés s’ha endut cinc premis: millor film, millors efectes visuals, millor vestuari, millor maquillatge i perruqueria i millor direcció artística. L’ha seguida el film Las niñas, que ha estat premiada amb quatre Gaudís: millor film de llengua no catalana, amb la millor direcció, per a Pilar Palomera, el millor so i la millor fotografia. I My mexican bretzel, de Nuria Giménez Lorang, ha guanyat el premi a millor film documentari, millor guió i millor muntatge.

La presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Isona Passola, que enguany completa el seu mandat de vuit anys al capdavant de la institució, ha lamentat en un discurs més breu que la situació del cinema català és molt crítica. Ha dit que “tenim unes pel·lícules amb molt de talent i molta creativitat però que no són competitives a nivell pressupostari“, i que “enguany és la vegada que tenim menys pel·lícules en català en aquesta gala“. En aquest sentit, ha remarcat que cal fer pel·lícules en català “perquè la llengua fa país”, i, com una possible solució, ha assenyalat que calen més inversions de les televisions, i especialment de TV3. “TV3 s’ha fet vella, necessita canvis”.

La resta de premiats

Quant a interpretacions, la millor protagonista ha estat Candela Peña per La boda de Rosa, i el millor protagonista masculí ha estat Mario Casas per No mataràs. Verónica Echegui ha guanyat el premi a millor actriu secundària per L’ofrena i Alberto San Juan l’ha guanyat a millor actor secundari per Sentimental. La millor direcció de producció ha estat per a Adú, i la millor música original per al Niño de Elche, per Niños somos todos.

El premi especial del públic al millor film ha estat per a Les dues nits d’ahir, dirigit per Pau Cruanyes i Gerard Vidal. El millor film per a televisió ha estat La mort de Guillem, dirigit per Carlos Marques-Marcet, i el millor curmetratge ha estat Ni oblit ni perdó, dirigit per Jordi Boquet Claramunt, també sobre l’assassinat de Guillem Agulló. Finalment, el millor film europeu ha estat Sorry we missed you, dirigit per Ken Loach.

Una cerimònia més austera que la resta d’anys

Produïda per El Terrat (The Mediapro Studios) i dirigida per Enric Cambray, la cerimònia ha comptat amb la participació d’Andreu Buenafuente, que ha ofert un monòleg dedicat a Pepe Rubianes i ha homenatjat el tancament de sales com el Club Capitol. També hi ha hagut intervencions de Sílvia Abril, Enric Auquer, Bruna Cusí, Elisabet Casanovas, David Verdaguer, Maria Rodríguez, Elisenda Carod, Elisenda Pineda, Charlie Pee (també guionista, juntament amb Dani Amor i Oriol Pérez) i els músics Rigoberta Bandini, Maria Arnal i Marcel Bagès (que han posat música a l’espai ‘In Memoriam’).

Per mitjà d’una de les lliuradores dels premis, l’actriu Elena Tarrats, l’Acadèmia també s’ha solidaritzat amb “totes les víctimes” d’abusos i assetjament a l’Institut del Teatre i a “qualsevol institució”. L’actriu Leticia Dolera també ha denunciat els desnonaments en pandèmia, i encara més “de la gent gran”, després de relatar un cas particular d’una dona gran desnonada darrerament per error a Barcelona.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.