La planta de motors de Ford a Almussafes deixarà de fabricar els motors Ecoboost de 2.0 i 2.3 litres el 2024, després que la companyia hagi decidit que la nova generació d’aquests propulsors es produeixi als Estats Units a partir de 2022.

Segons que han informat fonts de Ford Espanya, la decisió es justifica perquè més del 90% dels actuals propulsors Ecoboost fabricats a Almussafes s’exporta EUA. Així, l’empresa espera estalviar en transport i reduir la incertesa que generen les polítiques aranzelàries.

‘Aquesta decisió situarà la producció del nou motor més prop de les operacions d’assemblatge dels vehicles implicats i millorarà la nostra eficiència global de fabricació’, detallen des de la companyia.

No obstant això, l’empresa apunta que les projeccions de volum de motors fabricats en l’actualitat a la planta continuen sent ‘fortes’ i que la producció continuarà ‘almenys’ fins al 2024.

En aquest sentit, la companyia buscarà potencials oportunitats de producció per a la planta de motors de València a través d’una revisió contínua de la seva cartera de productes.

‘La companyia compartirà amb els representants dels treballadors i altres parts implicades de la planta de motors de València més detalls sobre futures alternatives a mesura que estiguin disponibles’, han apuntat des de l’empresa.

La corporació estatunidenca manté des del 1976 a Almussafes una instal·lació productiva dedicada a la fabricació de propulsors i també de vehicles. El centre de motors assembla l’actual generació de Ecoboost de 2.0 i 2.3 litres, mentre que la de vehicles fabrica els models Kuga, S-Max, Galaxy, Mondeo i Transit Connect.

‘Sense una alternativa la planta no és viable’

El president del comitè d’empresa i secretari general d’UGT a Ford Almussafes, Carlos Faubel, ha explicat a Europa Press que, si no arriba una alternativa a partir de 2024 que supleixi la falta d’aquestes dues mecàniques, la planta ‘no serà viable.’

Per la seva banda, el secretari general de CC.OO. a Ford, José Miguel Arocas, ha assenyalat que els treballadors han rebut la notícia amb ‘sorpresa’ perquè es rumorejava que la planta, en la qual treballen al voltant de 1.000 persones, podria rebre l’adjudicació d’un nou motor a final d’any.

‘Ha estat com un gerro d’aigua freda. Sorprèn la notícia perquè la companyia ha invertit aquí i fins i tot la Generalitat valenciana ha concedit subvencions. Ha estat com “teniu fins al 2024 de vida i com no vingui res això és el que hi ha”‘, ha apuntat Arocas a Europa Press.

El secretari general de CC.OO. a Ford ha detallat que els sindicats han estat convocats d’urgència per l’empresa per a una comissió consultiva i que aquesta no els ha avançat l’ordre del dia.

‘De manera inesperada i malgrat posar l’accent en l’excel·lent valoració del factor humà de la planta i als nivells de qualitat, la direcció de Ford Motor Company ens trasllada que el 90% de la producció de motors que ara mateix fabriquem i que exportem als EUA, es deixarà de fabricar a València el 2024, i passarà a fabricar-se als Estats Units’, assenyalen des del sindicat STM.

Un portaveu de l’empresa ha afirmat als treballadors que la direcció tornarà a convocar al comitè d’empresa quan disposi de més informació.

‘Tots els sindicats hem expressat la nostra contrarietat davant aquesta pèssima i inesperada notícia per a Ford València, i que entre tots hem de buscar alternatives als aproximadament 1.000 empleats de la planta de motors a partir de 2024. Fins a aquesta data el volum de treball serà alt’, afegeixen des d’STM.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb