Hospitalaris? El turisme de masses posa a prova els límits dels japonesos

  • L'augment del turisme després de la pandèmia ha causat inconvenients de tota mena a les ciutats més grans i els pobles més petits del Japó

VilaWeb
Un grup de turistes fa fotografies a la botiga Lawson de Fujikawaguchiko, amb el mont Fuji de fons (fotografia: Franck Robichon/EFE)
The Washington Post
18.05.2024 - 21:40

The Washington Post · Julia Mio Inuma

Tòquio, Japó. El Japó està orgullós del seu cèlebre esperit omotenashi, la pràctica d’acollir i atendre els hostes a cor què vols. Però l’augment de la xifra de turistes després de la pandèmia –combinada amb la devaluació del ien, que ha abaratit el cost de visitar el Japó per a molts visitants– ha posat en qüestió la famosa hospitalitat japonesa.

Una ciutat japonesa ja ha instal·lat una enorme pantalla per a impedir que els turistes causin embussos quan s’aturen a fer-se fotografies davant el mont Fuji. Hi ha restaurants que reserven les nits del divendres per als autòctons. Fins i tot els cérvols de Nara, normalment molt proactius a l’hora de demanar menjar als turistes, semblen haver-se’n atipat.

Els turistes internacionals, que no van poder entrar al Japó durant dos anys i mig per la pandèmia, sembla que ara recuperen el temps perdut.

El ien japonès s’ha afeblit considerablement aquests darrers cinc anys: ha perdut més d’un 40% del valor enfront del dòlar i ha convertit el Japó, de retruc, en un país molt més barat per a visitar.

Sorprenentment, uns 25,1 milions de turistes van visitar el país l’any passat, de manera que van multiplicar per sis la xifra del 2022. Aquest març, el mes en què comença la temporada de floració dels cirerers, van arribar a 3,08 milions de visitants. Fou la primera vegada que la xifra mensual va superar els tres milions d’ençà del primer registre, l’any 1964.

Una mica més d’una quarta part dels turistes que han arribat al Japó enguany procedien de Corea del Sud, prop d’un 17% eren de Taiwan i un 15% procedien la Xina. Els nord-americans han estat menys d’un 7% dels turistes d’ençà del gener.

Aquesta afluència de turistes és bona, sens dubte, per a l’economia japonesa: la despesa dels visitants el primer trimestre d’enguany va pujar a 11.400 milions de dòlars, la xifra trimestral més alta registrada mai, segons l’Agència de Turisme del Japó. La despesa mitjana per persona va ser d’uns 1.300 dòlars (uns 1.200 euros), un 41,6% més que en el mateix període del 2019.

Tanmateix, en molts indrets turístics l’impacte per als japonesos ha estat molt menys positiu. Entre les queixes generalitzades per la massificació, les escombraries i la pressió sobre les infrastructures emergeix una preocupació especialment japonesa: no poder dedicar a cada visita l’atenció que mereix.

El concepte d’omotenashi –que es pot traduir, de manera imprecisa, per “hospitalitat de tot cor”– és el motor del sector turístic japonès. És una filosofia que es pot percebre en hotels, restaurants i botigues des del moment precís en què hom arriba al Japó –en els guants blancs dels taxistes, en la tovalloleta humida que acompanya fins i tot la tassa de cafè més barata.

“L’excés de visitants és un problema greu al Japó, on el turisme es concentra en els grans centres i les infrastructures no donen l’abast”, diu Max Mackee, fundador de l’empresa de viatges d’aventura Kammui.

“Això –afegeix– pot esguerrar l’experiència dels turistes, perquè la bellesa del Japó sovint està en els seus moments de pau i meditació, fins i tot en ciutats com ara Tòquio. També és un greu problema per a la població japonesa, que no està preparada per a atendre tants visitants.”

El mont Fuji, una relíquia a protegir?

Farta dels turistes maleducats, la ciutat de Fujikawaguchiko construeix una pantalla per a blocar les vistes del mont Fuji en un indret molt popular per a fer fotografies.

Una de les botigues del municipi, Lawson, s’ha convertit en un èxit a les xarxes socials per la manera com el pic volcànic se situa perfectament sobre el rètol de neó de la botiga. Això ha fet que els turistes hi acudeixin en massa, cosa que ha alterat greument el trànsit i l’aparcament. La Clínica Dental Ibishi, situada a l’altra banda del carrer, fins i tot va instal·lar una barrera per a mantenir allunyats els turistes i garantir que els clients poguessin entrar.

“Evidentment, per a nosaltres també és dur perdre aquesta vista des de la clínica, però creiem que és inevitable de prendre aquesta mesura en resposta a les violacions de totes les mesures que hem pres fins ara”, va dir la clínica en un comunicat a la seva pàgina web.

Lawson fins i tot va emetre un comunicat demanant disculpes a residents i clients per les molèsties.

Ara la ciutat ha decidit de fer un pas més i construir una xarxa de malla per a blocar-ne la vista, que ha d’estar acabada la setmana vinent. “Per garantir la seguretat tant de turistes com de conductors, i per assegurar que els residents puguin viure pacíficament, hem pres a contracor la difícil decisió de construir aquesta xarxa”, explicà l’Ajuntament de Kawaguchiko a la seva pàgina web.

Després hi ha el problema les aglomeracions a la mateixa muntanya.

Aquests darrers anys, el mont Fuji ha experimentat una afluència de visitants que ha dut la prefectura a prendre mesures noves.

Aquesta setmana, les autoritats japoneses han instituït un sistema de reserves en línia per a evitar que el sender més popular del mont Fuji s’ompli de visitants durant la temporada estival de muntanyisme. Es permetran 4.000 persones el dia a tot estirar al camí de Yoshida durant la temporada de senderisme, del juliol al setembre, i 3.000 d’aquestes places es reservaran a raó d’uns 12 euros cadascuna.

A Kyoto, mà dura amb els visitants

Koji Matsui va ser elegit batlle de Kyoto aquest febrer passat després d’haver fet del problema del turisme un element central de la campanya. Kyoto, a poc més de dues hores de Tòquio amb tren bala, és famosa pels seus temples i santuaris, i també pels seus tradicionals edificis de fusta.

La ciutat, antiga capital del Japó, té una població d’uns 1,5 milions d’habitants, però l’any passat va rebre més de 20 vegades aquesta xifra de turistes, uns 32 milions.

Una de les atraccions principals és el districte de Gion, on es poden veure geishes passejant, abillades amb quimonos i maquillatge tradicionals. El mes passat, Kyoto va prohibir als turistes d’entrar als passatges privats de Gion després de la queixa dels veïns, que deien que el barri no era “un parc temàtic” i van instar el govern a prendre mesures contra els turistes indisciplinats.

Durant la campanya, Matsui també va prometre de cobrar més als turistes que no als residents pel transport públic i crear rutes especials d’autobusos turístics. El nou batlle també vol introduir cubells d’escombraries “intel·ligents” que enviïn senyals a l’oficina de gestió quan siguin plens per mirar de reduir l’abocament d’escombraries.

“Encara que estem molt agraïts pel gran nombre de turistes atrets pels encants de Kyoto, ens enfrontem a grans desafiaments per aconseguir un equilibri sa entre turistes i ciutadans”, declarà Matsui durant la presa de possessió com a batlle de Kyoto.

Els pintorescs temples i jardins de Nara, al sud de Kyoto, la converteixen en una excursió molt popular per als turistes. I gairebé tots els visitants de la ciutat acaben visitant el parc de Nara, on els cérvols passegen lliurement i els venedors venen galetes d’arròs per les quals aquests animals, en condicions normals, frueixen.

Fins ara, els cérvols de Nara solien acostar-se als visitants per demanar-los les galetes. Però ja no ho fan.

Aquest mes, durant la Setmana Daurada (un popular període festiu japonès), els visitants de Nara van descobrir que als cérvols els havien deixat d’agradar de cop i volta aquestes galetes.

“Les galetes de cérvol han perdut tot el valor a causa de l’augment sobtat dels turistes durant la Setmana Daurada”, va escriure un visitant en un piulet, que acompanyà de la fotografia d’un cérvol al costat de quatre galetes sense menjar amb cara de pomes agres.

A Hiroshima, una altra parada habitual en la ruta dels turistes a causa del seu cèlebre Museu Memorial de la Pau, erigit a l’indret en què detonà la bomba nuclear llançada pels Estats Units l’any 1945, les tensions derivades del turisme excessiu també comencen a notar-se.

Hiroshima és famós l’okonomiyaki, una gustosa coca de verdures i carn que es cuina en una planxa davant el client. Però els restaurants d’okonomiyaki són tan plens que un dels locals més populars, Momiji-tei, ha reservat les nits de divendres exclusivament per als ciutadans d’Hiroshima.

“Ens sembla malament convertir-nos en un restaurant inaccessible per als nostres clients habituals, que ens van donar suport durant tota la pandèmia”, declarà el propietari de l’establiment, Ryota Fujiwara, als mitjans locals. I afegí: “Volem garantir que poden assegurar-se un lloc al restaurant, encara que sigui tan sols una vegada la setmana.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any