El successor del 3XL fa dos mesos que funciona sense que TV3 l’hagi anunciat

  • EVA és el nou projecte juvenil de 3Cat i publicarà contingut a TikTok, Instagram, YouTube i Twitch

VilaWeb
Arnau Lleonart
16.08.2023 - 21:40

El 2012 la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va prendre la decisió polèmica de tancar el canal 3XL per retallar despesa. La crisi econòmica havia causat una davallada important del pressupost, i els administradors de la corporació van argumentar que calia prendre decisions per més doloroses que fossin. Era el punt final de dotze anys de continguts pensats per a joves, una etapa clau per a consolidar l’ús social del català en l’etapa adulta. De fet, hi ha experts que relacionen la davallada del català amb aquest tancament, que va deixar òrfena de referents en català tota una generació d’adolescents. Han hagut de passar més de deu anys, però després d’haver renovat el canal infantil, la corporació ha posat fil a l’agulla i ha engegat EVA, el nou canal juvenil que ha de recuperar el terreny perdut.

Però EVA no és pas un canal de TDT com el 3XL. Aquests deu anys els hàbits de consum audiovisuals dels joves han canviat tant que han considerat que no tenia cap sentit de dedicar-se a un format que el públic objectiu gairebé no mira. En compte d’això, produeixen continguts per a les plataformes més populars entre els joves: TikTok, Instagram, YouTube i Twitch; als quals s’afegirà la nova plataforma de televisió a la carta que s’estrenarà el mes vinent. “Quan es va deixar de fer el 3XL, tenia tot el sentit que hi hagués un canal de televisió, però quan vam fer el nou plantejament vam veure que si volíem generar una mica de comunitat entorn dels continguts ho havíem de fer a les plataformes on són els joves”, diu Adrià Serra, cap de continguts digitals i estratègia transmèdia de 3Cat, el nou nom de la CCMA.

Tal com diu Serra, una de les intencions del nou projecte és crear una comunitat de joves comunicadors catalans que facin caminar l’espai, però que també tinguin pes per si mateixos. És per això que el naixement d’EVA no ha estat anunciat a bombo i plateret, tal com sí que passa amb uns altres projectes de 3Cat, sinó que els promotors han començat a publicar contingut als seus perfils i han deixat que els seguidors dels creadors que s’hi han involucrat ho descobrissin per si mateixos. “Vam fer una sortida discretíssima, sense haver avisat ningú, i ha funcionat”, diu Patrícia Martínez del Hoyo, editora d’EVA. A tot estirar, l’únic anunci del naixement d’EVA que es pot considerar com a tal va ser l’entrevista al Loft, el programa juvenil d’iCat, a Spursito, un dels grans fitxatges d’EVA. Té 1,8 milions de seguidors a TikTok, 880.000 a Instagram i 600.000 a YouTube, però malgrat que és andorrà, tots els continguts els feia en castellà. Ara presenta un programa d’entrevistes en català a personatges d’interès per al públic jove.

Serra i Martínez del Hoyo avisen que això que hi ha ara a EVA és tan sols una mostra d’allò que es podrà veure a partir del setembre, quan començaran més formats i presentadors. Ara per ara, s’hi poden trobar tant programes breus –Spursito & Company i Living Europa, reportatges sobre les vides a l’estranger de catalans amb beca Erasmus– com càpsules de menys de dos minuts fetes per creadors de contingut, com ara Sofia Coll (concursant d’Eufòria), Ferran Casadevall, Cèlia Espanya, Khalil Al Jirari, Alba Riera, Helena Sardà, Nadine Romero, Jordi Calafell i Berta Aroca i Xènia Casado, presentadores del Loft, que passarà a ser un dels espais centrals de l’univers EVA i que servirà per a donar-hi cohesió.

“Un dels motius de la mena de sortida que hem fet i del creixement que proposem és que volem entrar des d’una humilitat absoluta”, diu Serra. “No tenia sentit que 3Cat anunciés que faríem l’espai digital dels joves en català. Volem ser humils, detectar talent i ajudar-los.” Es marca com a objectiu ajudar a crear indústria perquè aquests creadors de contingut en català puguin ser rendibles econòmicament per si mateixos: “Que un jove de quinze anys que vol fer contingut i dubta si fer-ho en castellà o català entengui que en català té més sentit, perquè encara que potser guanyarà menys que no guanyaria si fos una superestrella en castellà, és més fàcil que en català guanyi diners.” I resumeix: “Cedim el protagonisme a la gent. L’únic que fem és posar-hi uns mitjans, uns recursos i una plataforma perquè siguin els creadors mateixos els qui la facin créixer.”

@someva__

Si l’encertes, dinerets!💸 @sofiiacoll #dèficitdatenció #sofiacoll #SomEVA #catalunyatiktok #estiktokat #catalunya #punteria #aim #platja

♬ sonido original – EVA – EVA

Creadors de contingut amb milers de seguidors, però també nous talents

L’estiu ha permès que EVA pogués començar a funcionar discretament, però amb pas ferm. Les entrevistes de Spursito són allò que ha funcionat més bé en visualitzacions, i no serà l’únic fitxatge amb centenars de milers de seguidors que arribarà a EVA. “Ens ve gent que té un milió de seguidors i que tothom té catalogada en un estil, però que té un tema i no sap com fer-lo”, diu Martínez del Hoyo, que anticipa grans fitxatges que encara no pot anunciar.

D’una altra banda, els noms amb milers de seguidors es combinaran amb una recerca de talents nous, de creadors amb menys rellevància, però que hi encaixen per projecte i per potencial comunicatiu. “Abans, hi havia unes menes de projectes que si no te’ls pagava una marca no es feien, i hi havia bones idees que es quedaven allà. EVA és l’oportunitat de fer aquell projecte que tenien ganes de fer”, afegeix.

La plataforma 3Cat serà l’altra pota de l’oferta juvenil

EVA vol aplegar una gran comunitat de creadors de continguts audiovisuals en català que parlin de qualsevol afer que interessi els joves entre 18 anys i 25, però els joves no solament miren youtubers o vídeos breus de TikTok. També els interessen les sèries, els films i els programes d’entreteniment amb més producció. I ací és on pren importància 3Cat, la nova plataforma de televisió a la carta que substituirà l’antic 3alacarta. S’hi podran veure continguts en vídeo a la carta i en directe, escoltar pòdcasts i música, llegir continguts escrits i interactius i aprendre amb continguts educatius. Hi haurà sèries, documentaris, continguts informatius, esports, cultura i ciència. En un futur, també és previst que la plataforma inclogui una botiga.

El 31 d’agost es presentaran totes les novetats de la temporada vinent, però ja se n’han avançat algunes, com ara La travessa, un reality d’aventures que presentarà la influenciadora Laura Escanes; Vosaltres mateixos, un format d’entrevistes a anònims presentat per l’humorista Andreu Buenafuente; i Cita bestial, un docureality que cerca gent que vulguin adoptar gossos, amb Candela Figueras.

També hi haurà espai per a sèries de ficció, com ara Jo mai mai, la nova sèrie juvenil de la casa, que s’estrenarà el primer trimestre de l’any vinent. La sèrie s’ha filmat al Vallès Oriental i narra les colònies d’estiu d’un grup d’adolescents en què la música tindrà un gran pes. Clàudia Riera, coneguda pel seu paper a Les de l’hoquei, interpreta la monitora i entre els protagonistes hi ha Jan Buxaderas, Berta Rabascall, Imèn Akandouch, Maria Morera, Joel Cojal, Biel Rossell, Aleix Otem i Zoe Arnao.

Una part del repartiment de la sèrie de ‘Jo mai mai’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any