06.05.2026 - 11:58
|
Actualització: 06.05.2026 - 12:43
Continuen els moviments previs a la vaga educativa indefinida prevista per a dilluns vinent al País Valencià. Avui, Representants dels sindicats de docents s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat per a demanar la mediació del president Juanfran Pérez Llorca en la seua negociació amb la Conselleria d’Educació i la d’Hisenda. Els portaveus han explicat que, a més de les reivindicacions salarials, sobre la taula hi ha peticions per a reduir la burocràcia, millorar les infraestructures educatives, augmentar les plantilles i fomentar l’ús del català.
El portaveu de l’STEPV, Marc Candela, ha insistit en el fet que la mesa sectorial prevista per a demà és una oportunitat per a la negociació. “La consellera va dir que té quantificat les mesures que demanem, que les expose. Si no hi ha voluntat, la vaga continuarà endavant. A parer de Candela, l’infrafinançament no és una excusa, perquè amb el mateix model es va augmentar la plantilla o es va combatre la pandèmia, per exemple. Candela ha recordat que hi ha diners de l’estat damunt la taula i ha criticat que els fons es desvien a concertar col·legis que segreguen els alumnes per sexe. A continuació, ha desmentit el caràcter polític de la vaga: “Ara es desmantella l’educació pública i eixim al carrer perquè estem farts”.
Xelo Valls, portaveu d’educació de Comissions Obreres, ha dit que han demanat la mediació del president perquè la Conselleria d’Educació els dóna a entendre que no hi ha autorització de la Conselleria d’Hisenda per a assumir les reivindicacions dels ensenyants. Ha recordat que fa dies que li van demanar la reunió, i que no han rebut resposta.
Kilian Cuerda, d’UGT, ha dit que si el president volguera, desblocaria la negociació. Les reivindicacions no són únicament salarials i són prou normals: infraestructures, ràtios, plantilles, burocràcia, valencià i salaris que estan congelats d’ençà del 2007. “Cada any perdem entre 4.000 i 6.000 euros”, ha dit.
El portaveu de CSIF, José Seco, ha recordat que ja s’ha reclamat un augment concret de 300 euros mensuals, a més de dies lliures per a poder acompanyar els fills o reforços en la plantilla.
Situació de blocatge
Si no es desbloquen les negociacions entre la Generalitat i els sindicats, està previst que la vaga indefinida comence dilluns vinent. Demà ja hi haurà activitats prèvies que inclouran el tancament durant tota la nit en alguns centres.
Ahir la conselleria va presentar una nova proposta de serveis mínims que tampoc no va agradar als sindicats que la consideren abusiva. Per a demà hi ha una reunió de la mesa sectorial, i els convocants esperen que servesca per a posar les cartes damunt la taula i comprovar la voluntat de la Generalitat d’evitar la vaga.
Es dóna la circumstància que l’actual conseller d’Hisenda és José Antonio Rovira, que va ostentar la cartera d’educació fins al mes de desembre, quan Pérez Llorca va configurar el Consell després de prendre possessió com a president.

