El govern espanyol es compromet a assumir el cost total del túnel passant de València, vinculat al Corredor Mediterrani

  • El ministeri de Foment invertirà 850 milions en un projecte concebut per ser executat en 15 anys i finançarà al 50% les obres del Parc Central

VilaWeb
Redacció
09.05.2017 - 15:39
Actualització: 09.05.2017 - 16:53

ACN València.-El ministeri de Foment assumirà el cost íntegre del túnel passant ferroviari de València després de l’acord al qual s’ha arribat en la reunió del consell d’administració de València Parc Central Alta Velocitat. Així ho ha comunicat als mitjans el ministre de Foment Íñigo de la Serna, que ha participat en la reunió juntament amb la consellera valenciana d’Habitatge i Obres Públiques María José Salvador i l’alcalde de València, Joan Ribó. El ministre ha xifrat en 850 milions la inversió del govern espanyol per aquest túnel, vinculat a l’execució del Corredor Mediterrani, i ha previst un termini d’execució de 15 anys. Així mateix, Foment s’ha compromès a assumir el 50% del cost del canal d’accés del Parc Central de València, un projecte que permetrà eliminar l’anomenada ‘platja de vies’ que divideix la ciutat.

De la Serna ha explicat que la inversió de l’Estat en aquest canal d’accés serà de 170 milions d’euros, cosa que eleva fins el mil milions la inversió total del govern espanyol en el conjunt d’obres. En roda de premsa, el ministre ha remarcat que el projecte duia “massa temps aturat” i que “València ciutat i la Comunitat Valenciana paga la pena per fer un esforç i reformular el projecte”, que s’iniciarà amb un nou estudi i projecte de construcció. El ministre ha explicat que les intervencions es realitzaran en una primera fase destinades al túnel d’accés i que en una segona fase s’escometrà la construcció de l’estació central d’alta velocitat, que substituirà la construcció provisional actual, inaugurada l’any 2010. De la Serna ha assegurat que les inversions s’iniciaran amb l’encàrrec del projecte de construcció del canal d’accés , i d’altra banda, iniciant l’actualització de l’estudi informatiu que ja existeix sobre el túnel passant. El ministre s’ha compromès a tenir en marxa les dues iniciatives i el nou conveni de les tres administracions per a regular la Societat Parc Central en el període 2017-18, de manera que a finals del 2018 ja es pugui iniciar la licitació del nou canal d’accés. Per la seva part, la consellera valenciana d’Habitatge i Obres Públiques María José Salvador ha dit que l’anunci permet que es pugui encarar el futur amb més realisme i ha desitjat que en breu temps es pugui veure que les obres són realitat. Salvador ha remarcat que el projecte és molt important per al País Valencià però també per a l’estat espanyol atès que aquest túnel passant està vinculat al Corredor Mediterrani. L’alcalde de València Joan Ribó també ha destacat la importància d’haver pogut desblocar el projecte i perquè s’inicii “una solució definitiva a tota la integració del sistema ferroviari en la ciutat de València i espero que sigui el més ràpidament possible”. Pel que fa al canal d’accés, es tracta d’una obra amb un cost de 339 milions d’euros, dels quals Foment es farà càrrec en un 50%, sent l’altra meitat assumida per la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de València. Quant al túnel passant i les estacions en el túnel (les futures estacions de rodalia a l’altura de l’avinguda d’Aragó i de la Universitat Politècnica), el cost avaluat és de 850 milions d’euros, i la primera tasca a realitzar serà actualitzar l’avaluació mediambiental inclosa en l’estudi informatiu, i que ja ha caducat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any