Detenen la conductora de l’autobús escolar de Millars per l’accident que va causar sis morts

  • La investigació continua oberta, però sembla cada vegada més clar que les barreres eren abaixades en el moment de la col·lisió

VilaWeb
ACN
19.12.2017 - 18:22
Actualització: 19.12.2017 - 23:06

La conductora de l’autobús escolar que va xocar dijous passat contra un tren a Millars, al Rosselló, ha estat detinguda i resta sota custòdia policíaca per tal d’esclarir quina relació té amb l’accident. La investigació continua, però els indicis recollits fins ara fan pensar que les barreres del pas a nivell eren abaixades en el moment de la col·lisió. Ho expliquen testimonis que hi havia a l’altra banda de la carretera.

La policia francesa ha fet una reconstrucció dels fets per poder saber si va fallar res en el mecanisme de l’encreuament entre carretera i via de tren. El fiscal de Marsella, Xavier Tarabeux, ha explicat que la investigació també vol determinar si la conductora (ferida arran del xoc) tenia prou visibilitat.

Amb un autobús de la mateixa empresa i idèntic al de l’accident, s’han reconstruït els fets. Les autoritats franceses han fet servir un dron per a determinar si hi havia prou visibilitat. La recreació s’ha allargat una hora i mitja. Tarabeux ha explicat que fins ara havien estat interrogats un centenar de testimonis. La majoria –assegura– parlen de barreres abaixades, però ‘una minoria’ diu que el pas a nivell no era operatiu en el moment del xoc entre l’autobús i el comboi.

Aquest migdia, la televisió pública francesa France 2 explicava que dels catorze testimonis adults a qui havien pres declaració avui, la meitat afirmaven que la barrera era abaixada i l’altra meitat que no. Per això, una de les hipòtesis de la investigació és que només s’hagués abaixat la barrera en l’altre sentit de circulació. Tot i que en principi el mecanisme funciona de manera idèntica, Tarabeux ha assenyalat que l’investigaran a fons per si hi pot haver hagut cap error en els avisos sonors i lumínics. De fet, s’han localitzat restes de la barrera a l’autobús, al punt on pertocaria que s’hagués tancat. Però segons els investigadors aquesta prova no és concloent: ‘Això no vol dir que quedi provat que hi siguin per aquesta raó’, diu Tarabeux.

El factor del camp visual també serà clau per a saber si la conductora podia no haver vist la barrera després d’incorporar-se a la via. El fiscal ha assenyalat que entre la intersecció des d’on venia l’autocar i el pas a nivell hi ha una distància de 23 metres. Un espai que, d’entrada, permetria de tenir prou visibilitat.

El primer ministre francès, Edouard Philippe, ha parlat del cas a l’Assemblea francesa. Philippe ha explicat que el pla per a millorar la seguretat dels passos a nivell no preveia d’adequar aquest punt del Rosselló en concret perquè no s’hi veien indicis de manca de seguretat. Els diputats francesos han guardat un minut de silenci en memòria de les víctimes.

Actes de record a la memòria de les víctimes
El resultat del xoc entre el tren i l’autobús escolar és, ara com ara, de sis joves morts i nombrosos ferits, alguns amb pronòstic reservat. A Sant Feliu d’Avall es faran actes de record a les víctimes demà i dijous. Demà hi haurà la capella ardent a la sala polivalent del complex esportiu del municipi, entre les onze del matí i les cinc de la tarda. La cerimònia es farà dijous al mateix lloc, a dos quarts de deu del matí. L’acte es podrà seguir des de fora i la premsa no hi podrà entrar. L’enterrament es farà en l’àmbit familiar estricte.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any