Titular del diari anglès The Guardian: 'Catalunya paga 3 milions a empreses vinculades a la teoria que Shakespeare era català'

El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

El diari anglès The Guardian ha publicat aquesta setmana un article que ha confós molts lectors, que ara pensen que el govern català ha subvencionat amb tres milions d’euros l’Institut Nova Història (INH), fundat per Jordi Bilbeny. Aquesta entitat ha afirmat que Cristòfor Colom i més personatges històrics de renom eren catalans, cosa rebatuda per l’acadèmia. L’article del The Guardian es titulava així: ‘Catalunya paga 3 milions a empreses vinculades a la teoria que Shakespeare era català‘. I el diari El Periódico d’ahir, recollint la informació del diari anglès, encara feia un títol pitjor: ‘La Generalitat dona tres milions a la pseudohistòria catalana‘. Aquest titular és directament mentida.

The Guardian explica, amb raó, que d’ençà de l’any 2012 la Generalitat ha contractat empreses d’Albert Codinas, un dels fundadors i actual president de Nova Història. I que una d’aquestes empreses comparteix seu social amb l’Institut Nova Història. En set anys s’han contractat serveis per 3 milions d’euros amb aquestes empreses. Cert.

Però hi ha una coses que el periodista Stephen Burgen no explica: quines són aquestes empreses, a què es dediquen, a què s’han dedicat els tres milions d’euros, o que la Generalitat ha informat específicament que no ha donat mai diners a l’Institut Nova Història. No, la Generalitat no ha donat tres milions d’euros a l’Institut Nova Història. La Generalitat ha contractat dues empreses d’Albert Codinas: l’empresa Jan Bics, per a la gestió i el taquillatge de l’Institut Català Empreses Culturals, el control d’accessos a departaments de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària, activitats de cant coral, dinamització de gimnàstica a centres de Sabadell Centre, formació de monitors per a gent gran i serveis d’inclusió d’infants per a ludoteques, entre més serveis, durant set anys. I el govern també ha contractat l’empresa Tasca per muntar tallers de musicoteràpia, el Contacontes de la Laura i en Joan i programes pensats per a joves, com ara ‘El lleure diverteix’, dedicat als joves, també durant set anys. Les dues empreses són d’Albert Codinas, president de l’INH. La primera s’ha endut uns dos milions d’euros en set anys. La segona, un milió. Només la segona comparteix la seu social amb l’Institut Nova Història.

Aquesta informació és publicada al Butlletí Oficial del Parlament número 455, del 4 de novembre de 2019 (que es pot consultar en pdf i a l’arxiu del parlament). Fa quatre mesos el diputat Ferran Pedret (PSC) va demanar al govern si l’Institut Nova Història rebia diners del govern. La resposta que va donar Pere Aragonès era clara: ‘No consta cap contractació de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic al RPC durant els anys sol·licitats a l’entitat Institut Nova Història.’ Ferran Pedret també demanava si la Generalitat havia trobat empreses amb el mateix domicili social que l’Institut Nova Història. La resposta fou que sí: Tasca Serveis d’Animació i Lart Sabercomunicar. La Generalitat havia contractat la primera, com s’ha vist, per a feines que no tenen res a veure amb Cervantes, Colom ni Shakespeare, i no ha contractat la segona.

Finalment, Burgen dedica la segona part de l’article a explicar que TV3 va invertir 184.000 euros en els drets d’emissió de sis documentaris que expliquen diverses tesis de l’Institut Nova Història. Un d’aquests documentaris, per exemple, explicava la teoria de Miquel Izquierdo, segons el qual Cervantes i Shakespeare eren la mateixa persona: el catalanoparlant Miquel Sirvent, de Xixona.

La versió d’Albert Codinas

VilaWeb ha parlat amb Albert Codinas, que afirma que efectivament ell és president de l’Institut Nova Història, que efectivament Tasca i l’INH comparteixen la seu social i que fa més de vint anys que es dedica a prestar serveis de gestió, dinamització o contacontes per a la Generalitat i altres clients. ‘Compartir seu social no és cosa gens estranya, perquè així facilita la burocràcia, ja que t’estalvies de demanar permís a un tercer per tenir seu social. El permís per a la seu de Institut Nova Història el vaig donar jo, i més ràpids que vam anar. Tan senzill com això.’ I afegeix: ‘Posats a trobar vincles entre les empreses, l’empresa Tasca ha donat serveis de gestió a l’INH durant tres o quatre anys a raó de cent euros el mes, com fem amb tants altres clients.’ Per ell, els articles a la premsa són un intent d’atacar el govern català més que no pas l’INH.

De fet, Stephen Burgen és autor de més articles al diari amb aquests titulars: ‘Líders independentistes catalans, acusats d’actituds totalitàries‘, ‘President espanyol: no ens deixarem provocar per la violència catalana‘ i ‘La policia espanyola arresta separatistes catalans sospitosos de terrorisme‘.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.