Demà comença una onada de calor que afectarà tot el país i que s’allargarà fins diumenge. Els termòmetres poden superar els quaranta graus en uns quants punts del Principat i de l’interior del País Valencià i de Mallorca. Per això, us oferim un seguit de consells per a evitar problemes de salut associats amb les altes temperatures.

Entre els grups de risc, hi ha les persones que tenen alguna malaltia cardiovascular, renal o neurològica, entre més afeccions. Però els experts demanen que es vigili especialment la gent gran. Recomanen que quan hi hagi una onada de calor es visiti dues vegades el dia pel cap baix la gent que viu sola per veure com es troba.

Consells alimentaris

  • Beure molta aigua o líquids: No cal esperar a tenir set per beure. És millor evitar les begudes alcohòliques i les ensucrades, el cafè i el té.
  • Alimentació lleugera: S’ha de procurar de menjar fruita i verdura, plats com amanides i gaspatxos i sucs. Aquesta mena d’alimentació ajuda a compensar la pèrdua de sals per la suor.

Consells per a dins de casa

  • Mantenir les persianes abaixades: D’aquesta manera s’evita que hi entri el sol directament. Una altra recomanació és no obrir les finestres quan la temperatura a l’exterior és molt alta.
  • Moderar l’ús dels ventiladors: A partir dels 35 °C els ventiladors només mouen l’aire, no refresquen.

Consells per a l’exterior

  • Cercar llocs frescs: Fora de casa els experts recomanen d’estar-se en llocs frescs, amb ombra o climatitzats.
  • Protegir-se del sol: També recomanen de posar-se barrets o gorres per a protegir-se del sol. I també roba de colors clars, perquè tenen més capacitat de reflectir la radiació solar, en lloc d’absorbir-la, com fan els colors foscs.

Quins són els problemes de salut associats a la calor i com s’ha d’actuar?

Els problemes de salut més freqüents associats a la calor són:

  • Enrampades musculars: Acostumen a ser als braços i a les cames, després d’haver suat molt durant una activitat intensa. Quan això passa, es recomana d’aturar l’activitat i descansar en un lloc fresc i beure sucs o begudes esportives diluïdes amb aigua. Si les enrampades duren més d’una hora, és millor consultar els símptomes amb un metge.
  • Esgotament per la calor: Apareix després d’uns quants dies amb temperatures altes, que causen una suor excessiva, la qual redueix els fluids corporals i la restauració de les sals. Per això, qualsevol persona que tingui símptomes de debilitat, fatiga, mareigs, nàusees o desmais, hauria de descansar en un lloc fresc i beure força aigua. Si la simptomatologia persisteix o empitjora, hauria d’anar a un centre sanitari.
  • Cop de calor: Quan el cos no pot controlar un increment de la temperatura i arriba als 40,6 °C, la persona pot experimentar un cop de calor. Aquest cop de calor va associat a símptomes com la sequedat, l’augment del pols cardíac, mal de cap, sensació de confusió i pèrdua de consciència. En aquestes circumstàncies, els experts recomanen de trucar a urgències. Mentre no arriben els metges d’urgència, es recomana d’estar-se en una habitació fosca i col·locar-se draps amb aigua freda sobre el cos. També es recomana de dutxar-se amb aigua freda.
Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.