Apple incita al costum perillós de la compra fraccionada

  • El gegant tecnològic es beneficiarà del seu enorme poder de mercat i de marca, amb la capacitat d'atreure milions de consumidors als seus productes i serveis

VilaWeb
Rajat Roy
08.06.2022 - 21:40
Actualització: 09.06.2022 - 07:34

Apple s’ha unit a la pròspera indústria del pagament diferit (“compra-ho ara, paga-ho més tard”), amb el servei personalitzat Apple Pay Later. Es va anunciar a començament de setmana, en la 2022 Worldwide Developers Conference, i als Estats Units es posarà en funcionament a final d’any.

Pay Later funcionarà en l’aplicació Wallet i es podrà fer servir en qualsevol compra feta amb l’Apple Pay. Els clients podran fraccionar aleshores el cost d’una compra en quatre pagaments iguals distribuïts durant un període de quatre mesos, sense interessos ni taxes. Però per a poder optar a aquest servei, Apple farà primer una comprovació del crèdit dels usuaris interessats. L’empresa diu que ha dissenyat la funció pensant en “la salut financera dels usuaris”.

És probable que Apple vulgui consolidar-se, doncs, en el món de les finances de consum i augmentar la seva rendibilitat. Però els consumidors han de ser conscients del risc de fer servir un servei com aquest.

Apple, el favorit dels consumidors

Amb el llançament de Pay Later, Apple competirà amb moltes altres empreses semblants, com ara PayPal, Block, Klarna i AfterPay, unes quantes de les quals van veure com els queia el preu de les accions a la borsa just després de l’anunci que Apple competiria amb els seus serveis.

En la competició, Apple es beneficiarà clarament del seu enorme poder de mercat i de marca, amb capacitat d’atreure milions de consumidors als seus productes i serveis. A més, gràcies a la gran atenció que l’empresa atorga a l’experiència del client, la marca ha format una comunitat de clients molt fidels. Per tant, no hi ha cap mena de dubte que serà la favorita dels consumidors.

A més, Apple ha establert un ecosistema tancat com més va més ampli en què els usuaris són encoratjats a aprofitar els productes i serveis propis, tan sovint com sigui possible; per exemple, fent pagaments amb iPhone en compte de fer servir la targeta bancària.

Què hi guanya Apple?

Amb Pay Later, Apple pot obtenir grans guanys econòmics. Actualment, el seu abast en el món del comerç al detall ja és evident, perquè els serveis de pagament basats en l’iPhone són acceptats pel 85% dels comerços dels Estats Units. Però amb Pay Later ho pot ser més.

Una enquesta del 2021 va revelar que vora el 26% dels compradors habituals per internet a Austràlia feien servir el servei de pagament diferit i com més facin servir el nou servei els clients, més hi guanyarà Apple amb les comissions de les botigues. Comissions que paguen a l’empresa en canvi de poder oferir Apple Pay. A més, Apple obtindrà informació valuosa sobre els comportaments de compra dels consumidors, fet que li permetrà de preveure’n el consum futur.

Per a oferir el nou servei, Apple ha unit forces amb Goldman Sachs, que finançarà els préstecs. Aquesta relació es manté d’ençà del 2019, i Goldman Sachs també actua com a soci de la targeta de crèdit d’Apple. Aquesta associació estratègica ha ajudat Apple a afermar-se en el món del finançament en el consum.

Desafiaments per als consumidors

El món del finançament no regulat, que inclou aquest servei, no augura res de bo per als consumidors. Els sectors més joves (com ara l’anomenada Generació Z i els millennials) i les famílies amb pocs ingressos poden ser molt vulnerables als riscs derivats de l’ús d’aquests serveis, pel perill d’acumular deutes i més deutes.

Les compres amb els programes de pagament diferit també poden ser impulsades pel desig de posseir els últims aparells i articles de luxe, un missatge que es transmet als consumidors mitjançant un màrqueting enginyós. De manera que poden condicionar els consumidors a fer compres sense la recança de desprendre’s dels diners en efectiu.

Del punt de vista de la psicologia del consumidor, aquests serveis fomenten la gratificació immediata i fan entrar els més joves en la roda del consum, perquè aparentment poden gastar en compres més diners que els que realment es poden permetre de gastar.

En relació amb això, cal assenyalar que l’incompliment dels pagaments amb Pay Later podria perjudicar la qualificació creditícia del consumidor, cosa que pot tenir conseqüències, com ara no poder optar a préstecs o targetes de crèdit tradicionals.

Finalment, l’enfocament en el comportament consumista també pot desencadenar un “efecte de propietat”. Això passa quan la gent s’encapritxa de certes compres i és poc probable que les retorni, encara que no les pugui pagar.

El màrqueting d’Apple, basat en la tecnologia i centrat en el consumidor, dóna, doncs, a la marca californiana un avantatge respecte de sistemes semblants. Segons l’empresa, el nou servei és dissenyat pensant en la salut financera dels consumidors, però, com sol passar amb qualsevol d’aquests serveis, els consumidors han de ser conscients dels riscs que corren i gestionar-los amb molta cura.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any