Un equip modest amb poc més de quaranta anys de vida, aquest és el Chapecoense. Una història curta i plena d’entrebancs. El club, conegut com ‘l’huracà de l’oest’, ha superat desgràcies econòmiques que l’han portat al llindar de la desaparició diverses vegades. Durant dècades, l’equip s’ha barallat en l’ostracisme del futbol brasiler. D’ençà del 2014 juga a la sèrie A.

Ara que esportivament començava a reeixir, la mala sort s’ha tornat a acarnissar amb el club. L’avió on viatjava la plantilla s’ha estavellat a la selva colombiana, prop de Medellín, provocant la mort de setanta-cinc persones.

La setmana passada, després d’eliminar el San Lorenzo argentí, el Chapecoense es va classificar per la primera final d’una competició internacional, la Copa Sud-americana. El seu rival era l’Atlético Nacional de Colòmbia. L’organització del torneig va obligar al club a canviar d’estadi perquè el seu era massa petit per acollir la final. La directiva va escollir el del Curitiba, gairebé a 500 quilòmetres de distància de la ciutat de Chepacó. El primer matx de la final s’havia de disputar demà a l’estadi Anastasi Girardot, per això l’equip viatjava avui a la nit cap a la capital d’Antioquia.

Així celebrava la plantilla la fita històrica:

En un principi, la plantilla havia de viatjar amb un vol xàrter des de l’aeroport de Sao Paulo cap a Colòmbia, però l’Agència d’Aviació Civil brasilera va denegar el permís de vol a l’aeronau. Fet que va obligar al club a cercar una alternativa i agafar un vol comercial de la companyia LaMia. Amb dues hores de retard, la plantilla del Chapecoense va sortir de l’aeroport de Sao Paulo, però no es dirigien a Medellín, sinó a Santa Cruz de la Sierra de Bolívia.

A l’aeroport de Viru Viru, l’avió va fer una parada tècnica abans de reprendre el trajecte. Unes hores després, prop de Medellín, l’avió s’estavellava a la zona del Cerro Gordo. El pilot ha informat a l’aeroport José María Córdoba que l’aparell tenia problemes elèctrics. Segons Radio Caracol, l’avió no ha explotat en el moment de l’impacte, però s’ha partit en diversos trossos.

Imatge cedida per defensa civil de Colòmbia

Ací es pot veure la ruta del vol abans d’estavellar-se:

L’orografia del terreny i el mal temps han complicat el rescat. Dels vuitanta-un passatgers —vint-i-dos eren jugadors del Chapecoense— només n’han sobreviscut sis. Una assistent de vol, un periodista brasiler i tres jugadors. Els defenses, Alan Ruschel i Hélio Zampier Neto, i els porters Jackson i Danilo Padilha, que havia estat donat per mort.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb