Indignació a les llibreries: la mala distribució fa perillar el llibre de fons i les reposicions de novetats en català per Nadal

  • Entredós Logístics continua sense servir eficaçment el llibre de fons i les reposicions i molts establiments no accepten comandes per no quedar malament amb els clients · La situació afecta més del 50% de les editorials en català

VilaWeb
Joana Serra, de la llibreria catalana de Perpinypa, afectada per la manca de subministrament i per l'avenç de la campanya de Nadal
Sebastià Bennasar
29.11.2022 - 21:40
Actualització: 30.11.2022 - 07:55

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Les llibreries deixaran d’acceptar comandes dels llibres que distribueix Entredós Logístics a partir de la setmana vinent i recomanaran als clients obres que arriben per unes altres empreses de distribució. Aquesta és la dràstica decisió que han hagut de prendre moltes llibreries per la impossibilitat d’assegurar que els productes que ha de servir Entredós Logístics arribin a temps. No es volen engrunar els dits després de mesos de donar la cara i haver hagut d’estar entre l’espasa i la paret sense cap mena de solució. El problema és molt greu, perquè afecta més del 50% de les empreses editorials del país. Enguany, els llibres d’aquestes editorials no seran regal de Nadal i Reis. Algunes perdran la segona facturació més alta de l’any, després de Sant Jordi.

Entredós Logístics és l’empresa que neix de la fusió d’Àgora i les Punxes. Aquesta fusió hauria hagut de ser modèlica i resoldre part dels grans problemes de distribució del país, però fins ara ha estat un bunyol que ja ha fet perdre bona part de la campanya de represa –la tornada a la normalitat el mes de setembre i la campanya de la Setmana del Llibre en Català, un dels moments de màxima facturació de l’any– i amenaça greument la de Nadal. Tothom assegura que, quan funcioni, aquesta distribuïdora serà meravellosa, però ara com ara ja hi ha qui hi perd bous i esquelles per la seva inoperància.

El mes de setembre el desgavell va ser absolut, però a poc a poc hi ha hagut millores i ara les novetats es van servint amb una relativa normalitat. Tanmateix, encara ara és impossible de rebre amb normalitat les reposicions i el llibre de fons, amb la qual cosa les llibreries es troben lligades de peus i mans, sobretot de cara als clients més fidels, que són els que encomanen els llibres que no són novetats. Això els obliga a fer molta més feina per acabar servint pitjor i accentua la sensació de caos del darrer trimestre.

Si fins ara ho han trampejat com han pogut i han demanat paciència als clients, ara s’adonen que molt possiblement no podran servir la comanda a temps. Per això, abans de quedar malament amb els clients, s’estimen més no agafar l’encàrrec. Així ho farà, per exemple, la Llibreria Catalana de Perpinyà o la Impossible de Barcelona, entre moltes altres que marquen aquesta tendència.

Proposar llibres d’unes altres editorials

I, vista la situació, quina alternativa tenen els llibreters? Doncs proposar als clients llibres d’editorials en català que no treballen amb aquesta distribuïdora. “Per sort, en tenim de molt bones que no fan feina amb ells i vaig reconduint totes les comandes cap aquí”, explica Joana Serra, de la Llibreria Catalana de Perpinyà. Per a ella la situació és especialment complicada perquè ja són enmig de la campanya de Nadal, atès que a l’estat francès no se celebren els Reis i el dia 2 de gener els infants tornen a escola. “Jo ja sóc en plena campanya de Nadal, els regals són la nit del 24, i això és un desastre.”

El caos originat per la fusió d’Àgora i les Punxes arriba a tot el país. Glòria Forteza, de la llibreria Embat de Palma, diu que ara les novetats arriben, però que el mes d’octubre van haver d’anul·lar moltes comandes de clients que els deien que ja no volien els llibres perquè s’havien d’esperar massa. I el drama s’agreuja quan hi ha una presentació o bé activitats programades com ara clubs de lectura. Algunes llibreries han fet les comandes amb molta antelació per por que els llibres no arribin a temps, amb el problema que significa això en els magatzems reduïts de les llibreries petites.

“A nosaltres encara ens han de servir cap a un 20% de les comandes, i moltes les he aconseguides a còpia de telefonar directament al comercial, agafant el telèfon hores i hores o cercant canals alternatius. No em puc permetre el luxe de perdre comandes dels clients”, diu Forteza. Més d’una vegada, per poder fer l’activitat, han hagut de recórrer a traduccions castellanes que venien per uns altres distribuïdors, o resignar-se a veure com es feien actes, com per exemple l’homenatge a Tonina Canyelles, sense exemplars suficients per als clients.


Olga Federico, de la Impossible, diu: “El problema amb les comandes és doble perquè hi ha les dels clients físics, però també les que arriben per la web. Ara ja ens trobem obligats a advertir a molts clients que els llibres que demanen els serveix una distribuïdora amb dificultats i que no podem garantir quan arribaran, però la setmana vinent ja no les acceptarem. Hem de reduir al màxim el conflicte i hem de prioritzar un bon servei. I com que sabem que no serà possible, no volem enganyar ningú en dates tan concretes i tan delicades.”

Comandes superiors de novetats

Com que la reposició de novetats també és un problema, moltes llibreries han hagut de fer comandes més grans que les habituals. Abans, quan sortia un llibre, les botigues petites o mitjanes en feien una comanda discreta i si arrencava bé en demanaven exemplars de reserva. Ara, veient que no arriben, en demanen molts més, amb el risc que no els puguin vendre i que els hagin d’acabar tornant. Això afecta les comptabilitats i les previsions editorials, que veuen com els llibres s’exhaureixen més de pressa, però que és enganyós, perquè després hi ha devolucions. També afecta l’espai de les llibreries, que sovint tenen exemplars “per si de cas” que ocupen l’espai de llibres que no tindran l’oportunitat d’arribar als lectors.

Olga Federico no vol ser alarmista, però recomana als clients que, si estan segurs que volen regalar alguna novetat que ha sortit ara i la troben, no esperin a les possibles reposicions. “Si són regals segurs, no és sobrer de comprar-los ara, però no faig cap crida a avançar les compres, no volem ser alarmistes. De llibres en tenim i de molt bons, potser no són els que es busquen exactament, però hi ha alternatives molt interessants.”

Per a Joana Serra, de la Llibreria Catalana de Perpinyà, hi ha algun problema afegit: “A qui busca una novetat sempre li pots proposar una altra cosa, però depenem molt d’Entredós. Són moltes comandes i és quan no arriben que el client s’adona que alguna cosa no funciona. A més, jo tinc un problema amb els encàrrecs de les biblioteques, que vénen amb llistes de fons. S’escau que som a final d’any i es van tancant els pressuposts anuals. Si més no, aquí funcionem així. I això és un desastre perquè no sé si les podré servir. Alguns clients poden entendre els errors, però ara ja és qüestió de mesos i és complicat de donar la cara sense saber què passarà.”

Preocupació per les editorials petites i la desinformació

Olga Federico assegura que el principal problema i la màxima impotència és no saber què passa exactament i quan hi haurà una solució definitiva, i Glòria Forteza també expressa la mateixa preocupació. “Si això no es normalitza aviat ens podem tirar daltabaix d’un barranc”, diu ben gràficament. I afegeix un altre motiu de preocupació, sobre les editorials petites, que no tenen tanta força com les grans: “A aquestes, moltes de les quals també distribuïen amb les Punxes, que era una de les millors distribuïdores, pot ser que els engrunin, perquè fa molt de temps que no es reposen els seus llibres amb normalitat i això per a una empresa petita és molt dur d’aguantar.”

Les llibreries també fan esment del problema de determinats títols clàssics que ja no són a l’abast dels lectors. Com que són reposicions no han arribat. Si la llibreria ha acabat els exemplars que tenia de fons no els poden vendre.

Joana Serra rebla el clau: “El gran problema que tenim és el de la desinformació. No sabem què passa. Hi ha reunions regulars del Gremi de Llibreters amb Entredós i tots sabíem que podia haver-hi algun problema, però les darreres comandes són del 30 de juliol. A l’estat francès va haver-hi una macrofusió semblant fa poc i hi va haver molts i molts problemes, però sempre hi ha hagut informació i sabíem cap a on anàvem. Jo ara obro caixes i no sé què hi ha dins; de vegades hi ha coses que no són per a mi. Es fa molt difícil de treballar així.”

Màxima preocupació, doncs, perquè alguna editorial ja va perdre la campanya de Sant Jordi pels aiguats, la del setembre pel caos de la distribució i ara també podria perdre la de Nadal. Aguantaran? I, sobretot, els lectors continuaran fidels a les llibreries de capçalera malgrat que no els puguin servir aquests llibres?

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes