La mortalitat per accidents de trànsit a Catalunya incrementa un 7,4% el 2017

  • El nombre de ferits greus cau un 5,3% respecte al 2016

VilaWeb
ACN
01.02.2018 - 11:06
Actualització: 01.02.2018 - 15:48

Les víctimes mortals per sinistre viari -tant a zona interurbana com a zona urbana- s’han incrementat el 2017 un 7,4% respecte al 2016. Segons el Servei Català de Trànsit (SCT), entre l’1 de gener i el 31 de desembre de l’any passat es van produir 220 accidents mortals, en els quals 248 persones van perdre la vida.

Durant el 2017, 1.742 persones van resultar ferides de gravetat, un 5,3% menys que l’any anterior. El nombre d’accidents mortals deguts a distraccions han incrementat un 4,5% respecte al 2016. De fet, juntament amb les infraccions de circulació i les infraccions per excés de velocitat, són els principals factors concurrents en els accidents amb víctimes. Un 29% de les víctimes mortals van ser motoristes i un 5% ciclistes. L’índex de víctimes mortals per milió d’habitants a Catalunya és de 33 persones mortes per milió d’habitants, per sota de la mitjana europea que se situa en 55 persones mortes per milió d’habitants.

Aquest 2017 el SCT ha constatat un increment de la mobilitat a Catalunya i ho atribueix a la recuperació econòmica. L’augment de mobilitat se situa en un 3% durant els dies feiners i fins a un 4% els dies festius. Paral·lelament, ha destacat que part d’aquest increment de mobilitat es deu al fet que l’any passat va ser el més sec dels darrers 20 anys a Catalunya, cosa que es va notar especialment amb un augment de trànsit de motocicletes i bicicletes.

Tot i l’increment de víctimes mortals de l’últim any, Trànsit ha subratllat que la tendència continua sent de reducció respecte al 2010, quan es van registrar 339 víctimes mortals. Concretament, el nombre de víctimes ha caigut un 27% respecte a fa set anys. Dels 220 accidents mortals de trànsit registrats al conjunt de la xarxa viaria catalana, 145 s’han produït en zona interurbana i 75 en zona urbana. Aquesta xifra representa un 9% més de sinistres mortals que en 2016 però un descens del 27% respecte al 2010. Pel que fa als ferits greus, el 2017 n’hi va haver 1.742, un 5,3% menys que l’any passat, quan 1.839 persones van resultar ferides de gravetat. En canvi, respecte al 2010, el nombre de lesionats greus ha caigut un 13,2%.

Per demarcacions, a Barcelona hi ha hagut 113 accidents mortals amb 123 persones mortes i 1.084 ferides greus. A Girona s’han registrat 38 accidents mortals amb 44 persones mortes i 226 ferides greus. A Tarragona hi ha hagut 35 accidents mortals amb 45 persones mortes i 222 ferides greus. I a Lleida s’han produït 34 accidents mortals amb 36 persones mortes i 210 ferides greus.

168 víctimes en zona interurbana
Entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2017 a les carreteres catalanes hi ha hagut 168 víctimes mortals. Això representa un increment del 9,1% de les víctimes respecte al 2016, quan van morir per sinistre viari 154 persones. En relació al 2010, hi ha un descens del 31,7%, atès que aquell any hi van haver 246 persones mortes per accident de trànsit en zona interurbana. En total, a les carreteres catalanes es van registrar 145 accidents mortals. Aquesta xifra representa un 15,1% més de sinistres mortals que el 2016 però un descens del 31,6% respecte al 2010.

Pel que fa als ferits greus, l’any 2017 n’hi va haver 777, un 13,3% menys que l’any passat, quan 896 persones van resultar ferides de gravetat. Si tenim en compte el 2010, la xifra de lesionats greus representa un descens del 24,7%. De les 168 persones mortes l’any passat a la xarxa viària interurbana de Catalunya, 45 eren motoristes i 11 ciclistes. Motoristes i ciclistes representen un terç del total de víctimes mortals a zona interurbana. La xifra de motoristes morts augmenta respecte a l’any passat passant de 35 a 45. Els ciclistes morts també augmenten i passen de 4 víctimes mortals a 11.

D’altra banda, també incrementa el nombre de persones mortes que anaven en furgoneta passant de 4 a 13. Contràriament, s’han reduït a la meitat les persones atropellades l’any 2017 passant de 10 persones atropellades en 2016 a 5 vianants atropellats aquest passat 2017. El factor humà representa el 90% de les causes a l’hora de registrar-se un accident mortal. La distracció continua sent un factor preocupant, amb un repunt del 4,5% respecte al 2017.

Les errades i les infraccions dels conductors són els altres factors concurrents que figuren en la sinistralitat mortal registrada el 2017, destacant les infraccions per excés de velocitat. Pel que fa al tipus d’accident mortal, les col·lisions frontals s’incrementen en més d’un 50% enguany i representen un terç del total d’accidents mortals. L’altre terç han estat per caigudes o sortides de via. La franja d’edat amb major sinistralitat mortal és la dels 35 a 44 anys. Destaca que s’ha reduït significativament el nombre de víctimes mortals d’edat avançada i el nombre de nens, adolescents i joves que han perdut la via a la carretera.

A Tarragona i Girona s’han reduït les víctimes mortals respecte a l’any anterior. A Tarragona s’han registrat 4 víctimes menys i a Girona, aquest 2017, s’ha tancat amb una persona morta menys que l’any anterior. En aquest balanç, cal tenir en compte l’impacte que van tenir els accidents de trànsit de Freginals i Pont de Molins, on es van produir múltiples víctimes mortals.

A Barcelona i Lleida les víctimes mortals en accidents de trànsit han augmentat, especialment a Barcelona on l’increment ha estat de 17 víctimes mortals més que l’any anterior. A Lleida, l’increment ha estat de 5 víctimes mortals.

Zona urbana
Entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2017 a les vies urbanes hi ha hagut 80 víctimes mortals. Això representa un increment del 3,9% de les víctimes respecte al 2016, quan van morir per sinistre viari 77 persones. En relació al 2010, hi ha un descens del 14%, atès que aquell any hi van haver 93 persones mortes per accident de trànsit en zona urbana.

Pel que fa al nombre de sinistres mortals, durant el 2017 a les vies urbanes catalanes se n’han registrat 75, un menys que l’any passat. 965 persones han resultat ferides greus en zona urbana durant el 2017, l’any passat van ser 943, cosa que suposa un increment del 2,3%; en relació al 2010, el descens ha estat de l’1%, atès que aquell any es van registrar un total de 975 ferits greus per sinistre viari.

29 vianants, 16 motoristes i 2 ciclistes morts en pobles i ciutats
Cal destacar que de les 80 persones mortes l’any passat als carrers de ciutats i pobles de Catalunya 29 eren vianants, 26 motoristes i 2 ciclistes. Aquests tres col·lectius representen dos terços del total de víctimes a Catalunya en zona urbana. Barcelona és una de les demarcacions on ha baixat més el nombre de víctimes mortals, ho ha fet un 12% respecte a l’any passat, mentre que Tarragona el nombre de morts passa de 5 a 16 persones mortes enguany. En zona urbana, hi ha hagut un increment de les víctimes mortals en vehicles lleugers respecte al 2016 passant de 10 a 21 víctimes mortals. Les motos i ciclomotors es mantenen amb xifres similars als anys anteriors. El 2016 van ser 5 ciclistes els que van morir en zona urbana, el 2017 s’han registrat 2 víctimes mortals. Els vianants atropellats també es redueixen, passant de 34 persones mortes a 29 víctimes mortals.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any