“Això és insuficient, volem el pa sencer”: la sensació unànime dels milers de docents concentrats a la Conselleria d’Educació

  • A migdia havien votat més de 31.000 docents, i el 80% ha dit no a l'acord que va imposar ahir la conselleria

VilaWeb
20.05.2026 - 12:52
Actualització: 20.05.2026 - 15:52

Milers de persones es concentren a la porta de la Conselleria d’Educació, a l’avinguda de Campanar de València. No són únicament docents. Avui hi ha famílies senceres, amb nadons i xiquets petits. La convocatòria dels sindicats era a les onze del matí. “No ens deixeu sols”, deien ahir a la nit a les seues xarxes. I no els han deixats. Alguns dels presents, que continuen amb les samarretes de colors i els jupetins fluorescents, diuen a VilaWeb que no han fet vuit dies de vaga per deixar-ho estar ara.

Les mesures de seguretat són importants, avui. L’helicòpter de la policia sobrevola les amplíssimes instal·lacions, però no amaga els crits de “consellera dimissió” que penetren fins dins de tot de l’edifici. Fora, al carrer, les voreres també són ocupades per unes quantes furgonetes de policies antiavalots. Els uniformats tampoc no permeten l’accés a l’interior de la conselleria.

Hi ha desenes de xarangues, bandes de música i instrumentistes tots sols que ajuden a crear la sensació de tensió i de força que els xiulets que tots duen penjats encara acceleren. És complicat de mantenir converses, però aquesta manifestació s’ha convertit en un punt de trobada d’antics companys que potser han canviat de centre o de població i avui criden els mateixos lemes.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Continuarem negociant

Els portaveus dels sindicats han rebut els assistents amb uns petits discursos per a donar-los les gràcies. Avui també hi ha banderoles i uns quants afiliats d’ANPE, el sindicat que pretenia que es desenvolupàs l’anomenada “llei de llibertat educativa” i que ha provocat que la conselleria haja tret de l’acord qualsevol referència a l’ensenyament en català.

Els docents poden votar si aproven  l’acord amb la conselleria, o no, fins a les nou del vespre, però a les cinc els sindicats han de donar una resposta. Arran del que es veu ací i del sentit del vot que la majoria han expressat, els sindicats entenen que a les cinc de la vesprada es reuniran amb Ortí i el seu equip no pas per signar, sinó per reobrir la negociació. De moment, amb dades de la 13.00, el resultat era que ja havien votat trenta-un mil docents dels setanta-vuit mil cridats a la votació. Un 80% s’han mostrat en contra de l’acord, i d’aquests, un 60% demana de continuar amb la vaga indefinida i l’altre 40% defensa altres maneres de protesta.

L’ambient en les hores prèvies d’aquesta reunió és de festa, però també de reivindicació molt activa. Els professors parlen del salari, però també de les condcions en què han de treballar. De la no voluntat de baixar les ràtios, per exemple.

Els sindicats han previst alguns actes per a animar l’espera, com ara l’actuació de l’actor Xavi Castlllo, que ha animat els docents amb el seu humor àcid i sarcàstic, o el grup de música El Diluvi.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor