25.01.2025 - 08:33
|
Actualització: 25.01.2025 - 09:57
L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya té previst invertir dos milions d’euros fins al juny del 2026 per ajudar la ciutadania i les empreses a prevenir les ciberestafes i altres problemes de ciberseguretat, gràcies a fons europeus. L’enorme quantitat de dades personals robades durant el 2024, combinada amb l’ús cada vegada més estès de la intel·ligència artificial per part dels grups cibercriminals, provocarà que la ciutadania i les empreses estiguin més exposades a ser víctimes de frau en els pròxims mesos. Aquesta és una de les principals conclusions de l’Informe de Prospectives 2025 elaborat per l’Agència de Ciberseguretat.
La directora de l’Agència, Laura Caballero, insisteix que la prevenció és el millor mecanisme per evitar els fraus: “És la nostra responsabilitat conscienciar i sensibilitzar la ciutadania, perquè qualsevol persona pot ser víctima d’un frau. I ho hem de fer de forma fàcil, dotant a la societat d’eines per aprendre a identificar els perills que hi ha a Internet”.
Entre les iniciatives que posarà en marxa l’agència hi ha un sistema d’avisos per alertar la població de les ciberestafes, un assistent intel·ligent amb consells i solucions de ciberseguretat, xerrades i formacions adreçades a la ciutadania i a la gent gran en particular o campanyes a les xarxes socials, entre d’altres.
La sensibilització arribarà a la gent jove a través de campanyes en xarxes socials, a la gent gran a través de xerrades i informació per correu postal, i a les empreses mitjançant trobades, finançament per protegir-se i avisos. Caballero es marca com a repte per aquest 2025 que els avisos siguin molt més quirúrgics i arribin directament a l’audiència afectada per un tipus determinat d’estafa.
El segrest de dades, principal preocupació de les empreses
La directora recorda que cada sis minuts hi ha una ciberestafa a Catalunya, i que el 2024 un dels grans problemes ha estat el robatori de dades, que es podrien utilitzar durant el 2025 per a ciberestafes o ciberatacs. Caballero diu que el gran risc actual són les estafes que combinen l’àmbit digital i el real, com els falsos codis QR, i que a sobre fan servir la intel·ligència artificial.
L’informe també recull altres dades interessants per anticipar quins seran els reptes en ciberseguretat, especialment en l’àmbit empresarial. Les previsions apunten que la principal amenaça continuarà sent el segrest de les dades o ransomware, un tipus d’atac que està evolucionant cada vegada més cap al robatori de dades i l’amenaça de publicar-les a la ‘dark web’ per cobrar un rescat. Caballero apunta que “el teixit socioeconòmic català ha d’estar preparat per fer front a aquests atacs de ciberseguretat, i no només en l’àmbit de la prevenció, sinó també en la resposta a aquests incidents per tal de minimitzar l’impacte i l’afectació”.
En un món cada vegada més interconnectat, es calcula que els atacs a les cadenes de subministrament o xarxes de proveïdors s’incrementaran. A la pràctica, això provoca que no només les grans empreses estiguin exposades a rebre atacs, sinó també les petites. Per això, l’Agència té previst impulsar accions per millorar la formació dels treballadors en ciberseguretat amb la intenció de minimitzar els riscos de patir un ciberincident.
Caballero admet que el risc zero no existeix, però per això insta les empreses a preparar-se el millor possible per fer que els ciberatacs tinguin la menor incidència possible i es retorni a la normalitat al més aviat possible.
Conflictes geopolítics, la IA com a aliada i noves regulacions
El document de Prospectives 2025 també assenyala que els conflictes geopolítics provocaran ciberatacs més destructius i que la intel·ligència artificial es convertirà en una aliada imprescindible per combatre els incidents de ciberseguretat. A més, apunta que en els pròxims mesos entraran en vigor diverses normatives i reglaments que obligaran les organitzacions a fer esforços i adaptar-se per millorar la ciberseguretat global.