Adif reconeix finalment que la incidència de Gavà del maig no va ser causada per un llamp

  • Un informe apunta al trencament d'un fil de la catenària que va tocar un senyal metàl·lic i va causar una sobrecàrrega

VilaWeb
ACN
28.09.2023 - 16:34
Actualització: 28.09.2023 - 16:38

L’informe d’Adif arran de la incidència de Gavà que va deixar el servei de la R2 sud greument alterat el mes de maig descarta que la causa fos un llamp, com deia el govern espanyol, i ho atribueix al trencament d’un fil de la catenària i que havien fet malbé el sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions. Concretament, el fil de contacte de la catenària va tocar un senyal metàl·lic i va provocar una sobrecàrrega elèctrica que va arribar a afectar el quadre d’enclavament perquè les preses de terra que l’havien de protegir estaven fetes malbé per un robatori, segons que assenyala l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries. Inicialment, des del Ministeri de Transports es va apuntar que la causa la incidència podia ser un llamp, malgrat que des d’un primer moment les dades meteorològiques ja ho desmentien.

Adif apunta que el trencament d’un fil de la catenària no té importància i no acostuma a tenir repercussió en el servei ferroviari, sobretot si és en una via apartada, com va ser aquest cas. Tot i això, diu que la mala sort va fer que el cable toqués un senyal metàl·lic i que a partir d’aquí se sobreescalfés la resta del cablejat fins al quadre d’enclavament.

El trencament del fil de la catenària va ser causat per l’absència d’una peça, tot i que Adif assegura que no pot precisar-ne el motiu perquè podria ser per la vibració causada pel pas dels trens, per causes meteorològiques o problemes en el muntatge. Sense aquesta peça, va provocar un sobreescalfament que va anar causant una degradació.

Un altre factor que va ser determinant és que les preses de terra que han d’evitar les sobretensions sobre l’enclavament i que derivi en un incendi, com va passar al maig, s’havia fet malbé per un robatori quatre dies abans de l’incendi que no es va detectar. La darrera revisió es va produir el 26 d’abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.

A conseqüència de l’incendi, la circulació de l’R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d’altres.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any